19 januari 2007

Beste Eric, – over de kinderopvang

Voor de Pvda staan de kinderen in de stad voorop. Daarom schrijf ik je deze keer over een concreet onderwerp dat bijna alle Amsterdamse gezinnen aangaat. Namelijk kinderopvang en voorscholen.

Zodra een kind drie is kan het naar een peuterspeelzaal of naar een voorschool. Voor de peuterspeelzalen en voorscholen in Amsterdam bestaan vaak verschillende tarieven. Voor ouders met een lager inkomen is het tarief lager, voor ouders met een hoger inkomen het tarief hoger. Soms is de bijdrage gebaseerd op een percentage van het inkomen. En dit percentage neemt een klein beetje toe als je meer verdient. Jullie noemen dat dubbel inkomensafhankelijk, ik noem dat niet meer dan logisch. Vier procent van een minimuminkomen is het verschil tussen geld kunnen sparen voor onvoorziene gevallen of telkens op de rand van de armoedegrens balanceren. Vijf procent van een maximuminkomen is het verschil tussen je tweede of derde vakantie naar de sneeuw of de Bahamas.
De ouderbijdrage voor de peuterspeelzaal en de voorschool mag geen reden zijn dat ouders hun kinderen niet laten deelnemen. De voorziening moet toegankelijk zijn voor alle Amsterdamse kinderen.

Het is wat mij betreft daarom een goed idee, zo’n bijdrage die percentueel een klein beetje oploopt bij de peuterspeelzaal. Bij belastingen is het niet anders. De inkomensafhankelijke bijdrage zorgt ervoor dat je de tarieven laag kan houden voor de mensen die écht geen geld hebben en inderdaad, dat je percentueel iets meer betaalt wanneer iets meer verdient voor een peuterspeelzaal. Juist omdat de peuterspeelzaal zo’n basisvoorziening is, is het goed als mensen altijd gebruik kunnen maken van zo’n voorziening.

Wat er gebeurt als je de bijdrage niet inkomensafhankelijk maakt, zie je aan de kinderdagverblijven. Iedereen krijgt weliswaar dezelfde subsidie van de overheid om zijn kind op een kinderdagverblijf te zetten. Praktisch gezien leidt dit er echter toe dat alleen meer vermogende mensen en tweeverdieners hun kinderen zonder problemen naar het kinderdagverblijf kunnen sturen. Voor mensen met een lager inkomen is het nog steeds niet te betalen. En dit belemmert weer de werkgelegenheid. Want het is best moeilijk, je kind niet weg kunnen brengen naar een kinderdagverblijf en toch te moeten werken.
Het is dan ook geen slim idee om het kinderdagverblijf alleen voor werkenden gratis te maken, zoals jouw partij in Den Haag wil. Juist degenen die geen werk hebben, moeten kunnen solliciteren of een traject naar werk kunnen volgen om aan het werk te komen.

Zolang er in Den Haag niks gebeurt aan de tarieven voor het kinderdagverblijf zitten we met een vreemde gewaarwording, hier in Amsterdam. De peuterspeelzaal en voorschool zijn er weliswaar voor iedereen, maar wie het kan betalen stuurt zijn kinderen toch naar een kinderdagverblijf en niet naar de peuterspeelzaal of voorschool. Ons voorstel is om die twee systemen te integreren zodat kinderen vanuit alle lagen van de bevolking elkaar al op jonge leeftijd tegenkomen. Dit bevordert ook een gemengde doorstroom naar de basisschool. Bovendien zorgt de combinatie van voorschool en kinderdagverblijf er voor dat er goed gekwalificeerd personeel rondloopt. De kwaliteit van de opvang is voor ouders immers het meest van belang.

Hartelijke groet,

Manon van der Garde