14 november 2007

Asscher vreest witwas in winkels

AMSTERDAM – In de Amsterdamse binnenstad zijn in een half jaar 28 kleine supermarkten gekomen, die mogelijk in verband staan met de criminele wereld. De winkels hebben wel veel personeel, maar amper klanten.

Wethouder Lodewijk Asscher (Financien) schaart deze winkels in dezelfde ‘ongewenste’ categorie als belhuizen en smartshops. Hij vreest dat het broedplaatsen van criminaliteit zijn. Ze zouden bijvoorbeeld kunnen worden gebruikt om geld wit te wassen.

Asscher wil de bevoegdheid hebben om dergelijke winkels uit bepaalde gebieden te weren. Hij zei dat op een conferentie over de bestuurlijke aanpak van georganiseerde criminaliteit. Nu kan de gemeente alleen achteraf een onderzoek laten doen door het zogeheten Van Traateam.

Volgens Asscher is de Amsterdamse aanpak van criminaliteit met bestuurlijke middelen een succes. Zo heeft Stadsgoed, dochter van woningcorporatie Het Oosten, 83 panden verworven op de Wallen.

Desondanks vraagt Asscher zich af of de overheid mede ‘een criminele infrastructuur’ in stand houdt. Met 85 coffeeshops, ruim vierhonderd ‘ramen’ en acht grote speelautomatenhallen wordt enorm veel geld verdiend. Als dat zo blijft, zal het Wallengebied doorgaan met criminele activiteiten te trekken, aldus Asscher