24 november 2009

Antennes schotelen deelraad probleem voor

In Het Parool van vrijdag 13 november 2009 stond een artikel waarin deelraadbestuurder mevrouw Ketelaar van stadsdeel Slotervaart een oproep deed om in verband met het straatbeeld en de schoonheid ervan, schotelantennes niet te plaatsen. Ook verzocht zij woningcorporaties om maatregelen te nemen waardoor er via een centraal systeem geen schotelantennes meer nodig zijn. De stadsdeelwethouder verzuchtte dat zij geen middelen heeft om schotelantennes te verbieden omdat een burger het recht heeft een schotel te plaatsen als via andere kanalen een zender niet ontvangen kan worden. Blijkbaar kan zij zelfs geen regels afvaardigen om de schotels uit het zicht van de straat te plaatsen omdat het recht op vrije nieuwsgaring prevaleert. Zij geeft aan dat er dan op rijksniveau de wet- en regelgeving moet worden veranderd.

De PvdA gaat een mooi Amsterdam na aan het hart. Verschillende initiatieven heeft ze op het gebied van stedenbouw, architectuur, monumenten en jong cultureel erfgoed en de openbare ruimte genomen. De PvdA fractie is het met mevrouw Ketelaar eens dat schotelantennes de aanblik van het straatbeeld verstoren en dat het, zeker bij net opgeleverde nieuwbouw of renovatie projecten, het eens te meer te betreuren valt als er direct weer allemaal schotelantennes aan de straatkant worden opgehangen. De PvdA fractie begrijpt ook niet goed waarom stadsdeel (of gemeente) hier geen mogelijkheden in zouden hebben in relatie tot allerlei andere zaken die we m.b.t. de openbare ruimte via bijvoorbeeld welstand of de Algemene Plaatselijke Politieverordening regelen. De PvdA fractie meent dat het recht op informatie en het als lokale overheid hebben van bevoegdheden om verstoring van het aanzien van het straatbeeld tegen te gaan, heel wel samen kunnen gaan.

Gezien het vorenstaande hebben de ondergetekenden de eer, namens de fractie van PvdA, op grond van artikel 45 van het Reglement van orde voor de raad van Amsterdam, de volgende vragen te stellen:

1. Kent het college het artikel in Het Parool?

2. Klopt het dat er geen middelen bij het stadsdeel zijn om handhavend op te treden tegen schotelantennes die het aanzien van het straatbeeld en de openbare ruimte verstoren?

3. Als het stadsdeel geen middelen in handen heeft, geldt dat dan ook voor de gemeente? Kunnen welstandscriteria hierin niet voorzien? Of de Algemene plaatselijke politieverordening? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom is er dan geen inzet van deze instrumenten of is de inzet ervan niet bekend en wat gaat het college eraan doen?

4. Indien wij als lokale overheid geen middelen tot onze beschikking hebben wat moet er dan op rijksniveau gebeuren om wel tot regulering op het aspect van de openbare ruimte verstoring te kunnen overgaan?

5. Is het college bereid bij de rijksoverheid deze aanpassingen dan te bepleiten?