8 februari 2007

Amsterdamse reacties op regeerakkoord

Het regeerakkoord, 53 pagina’s plannen, ligt op tafel. Hoe komt Amsterdam er vanaf? We vroegen de Amsterdamse raadsleden om een eerste reactie. ‘Bent u tevreden?’

Bouwe Olij, fractielid Amsterdam: Ik ben niet tevreden en vooral ongerust. Het is natuurlijk mooi dat de huurliberalisering niet doorgaat en schiphol niet wordt geprivatiseerd maar dat kon ook haast niet anders gezien de verkiezingsuitslag. Ongerust word ik van het gedetailleerde en dichtgetimmerde regeerakkoord. Ik vrees vergelijkbare toestanden als ten tijde van Paars. De fractie was monddood gemaakt en de fractiediscipline was van een ouderwetse kadaverkwaliteit. Moties van de SP mochten bijvoorbeeld op voorhand nooit gesteund worden, ongeacht wat er in stond. Het is onbegrijpelijk (en nu al tekenend) dat niemand in de fractie bezwaar heeft gemaakt tegen passages in het regeerakkoord waarin bijvoorbeeld staat dat het verboden is de komende vier jaar na te denken of onderzoek te doen naar afschaffing van de hypotheekrenteaftrek of een enquête te houden naar hoe we de oorlog in Irak zijn ingerommeld. Van deze Tweede Kamerfractie heeft de regering waarschijnlijk weinig te vrezen. Die is lekker vernieuwd en fris en met weinig ervaring en (voorlopig?) niet kritisch. Dat Bos zijn uitspraak, niet te zullen dienen onder Balkenende, niet nakomt verbaast inmiddels niet meer. Maar verstandig is het niet. Alle beschouwingen en conclusies uit het rapport "Onder de kaasstolp" van Margreeth de Boer lijken alweer vergeten. Het was beter geweest als Bos vanuit de fractie leiding had gegeven aan de partij en zo de PvdA inbreng een gezicht had kunnen geven. Nu moet hij de fletse compromissen van de regering verdedigen en de nieuwe fractievoorzitter mag als een veredelde lakei de rommel opruimen en de fractie in het gareel schoppen. Bij voorbaat een beklagenswaardige figuur.

Anne Graumans, raadslid: ‘Ik denk dat er veel Nederlanders zijn die opgelucht ademhalen en met spijt terugkijken op het JP 1 t/m 3 kabinet. Het regeerakkoord straalt een sfeer van ‘bouwen’ uit, aan een ongedeeld Nederland waar iedereen welkom is. Eindelijk! Extra verheugd ben ik over het Generaal Pardon, de maatschappelijke stage van scholieren en investeringen in milieu en kinderopvang. Teleurstellend vind ik het niet doorgaan van de enquête over Irak. Ook al staat er in het regeerakkoord dat een toekomstig militair ingrijpen alleen met een volkenrechterlijk mandaat kan (dus met instemming van de Verenigde Naties), toch moet er een erkenning komen dat besluiten zijn genomen die op verkeerde aannames waren gebaseerd. Wat betreft de AOW voorstellen staat er in een bijzinnetje dat voor zware beroepen een aparte regeling komt. Schilders en stukadoors beginnen op hun 16de met werken. Politicologen en beleidsmedewerkers op ministeries vaak pas 6 tot 10 jaar later. Dus laten we werknemers met zware beroepen niet straffen na 40 jaar noeste arbeid.’

Frank de Wolf, raadslid: Tevreden, waarom ben ik niet tevreden, waarom bekruipt mij het EO gevoel met die opgewekte bedompte wijsneuzigheid van ‘ik weet wat goed voor je is’? De zes peilers van het akkoord zijn goed, de globale uitwerking ook en ze zijn herkenbaar want in politieke prioriteit vergelijkbaar met bijvoorbeeld het Amsterdamse programakkoord met Groen Links. Er komt meer accent op de steden er is ruime aandacht voor milieu en duurzaamheid, onderwijs en kenniseconomie. De voorgenomen inkomenspolitiek ziet er goed uit. Het is een goed akkoord en het zal ook werken. Maar met een onsje meer individuele uitdaging en verantwoordelijkheid zou het zijn ontstegen aan de barsigheid van de preek waar niemand naar luistert, aan de geur van de kerkbank waar niemand meer zit, aan de drang van de AJC die niet meer bestaat.

Sabina Gazic, raadslid Amsterdam: Ik heb het hele akkoord nog niet gelezen en weet niet precies wat dit voor de Amsterdammers betekent. Met een aantal dingen ben ik tevreden: Generaal pardon is eindelijk geregeld en daar ben ik heel blij om. No claim regeling is afgeschaft, de pil en de tandartscontrole komen terug in het basispakket. De huurliberalisering is van de baan. Dit zijn allemaal goede punten.

Peggy Burke, raadslid in Amsterdam: Het beste nieuws is natuurlijk dat er ruimte over blijft voor invulling van de doelen in samenspraak met de relevante organisaties. Het slechte nieuws is dat het Parlement op sommige punten monddood wordt gemaakt bijvoorbeeld door te stellen dat er geen onderzoek komt naar de Irakoorlog. Samen moeten we dit land weer mooi maken, met gedeelde waarden en normen en respect voor elkaar. Geweldig dat de coalitie zich wil inzetten voor het milieu. En de tijd van gedogen is voorbij: de coffeeshops bij scholen gaan dicht en pooiers en hoerenlopers, die misbruik maken van kwetsbare vrouwen worden aangepakt. Ik heb sinds ik raadslid ben al 2 mailtjes gekregen van jongeren, die vroegen als de gemeente iets wilde doen om hen te beschermen tegen de coffeeshops. Je kent het wel….een vrij uurtje hier en een vrij uurtje daar. Wat doen we? Naar de coffeeshop dan maar. De no-claim in de zorg wordt teruggedraaid, dat is pas eerlijk. Net zoals lagere zorgpremies voor de armsten. Nu de woonlasten nog: het is toch schandalig dat de energierekening de laatste jaren met 85% is gestegen en gezinnen in de winter geen verwarming hebben! Nuts bedrijven waar de overheid aandeelhouder is! In plaats van die bedrijven aan te pakken spreekt het regeerakkoord alleen over het indammen van huurlasten. Tenslotte heb ik nog wat commentaar op de combinatie volkshuisvesting, integratie. Waarom niet Algemene zaken en integratie. Integratie moet je integraal aanpakken en is niet alleen aan volkshuisvesting verbonden. Ondanks dit eerste commentaar heb ik weer hoop voor de komende jaren!

Onno van der Vlerk, voorzitter PvdA Amsterdam: Gelukkig ziet het ernaar uit dat er een kabinet komt. Een hele klus om bij zo’n verbijsterende verkiezingsuitslag toch nog een coalitie te vinden die er samen uit komt. Ik ben er trots op dat we ondanks het verlies bij de verkiezingen tóch de verantwoordelijkheid nemen voor regeringsdeelname. Wij laten ons niet door winstoverwegingen leiden. Het akkoord heb ik nog niet gelezen, ik heb het druk genoeg met de organisatie van de volgende (PS) verkiezingscampagne. Wat me opvalt is dat er weer in steden wordt geïnvesteerd, de huurliberalisatie van de baan is, aandacht voor arbeidsgehandicapten en anderen die moeilijk werk kunnen vinden en bovenal behoud van Schiphol. Dat laatste is natuurlijk een klinkende overwinning voor Amsterdam en onze politiek leider, Lodewijk Asscher. Nu nog de personele invulling en dan aan de slag. We moeten het nog wel waarmaken.

Daniel Sajet, raadslid: Ik heb gemengde gevoelens bij dit regeerakkoord. Er zijn enkele elementen waar we ‘blij’ mee kunnen zijn. Ik denk aan de huurliberalisering dat niet doorgaat en ben verheugd over het Generaal Pardon en scholieren die de maatschappelijke stage van drie maanden moeten gaan doen. Er komt structureel meer aandacht op de verkrotte wijken in de steden, onderwijs en kenniseconomie. We gaan investeringen in het milieu, wel een beetje zuinig 800 miljoen als voorbeeld: dat is een tegenwaarde van 4 JSF straaljagers. Dat schiphol niet wordt geprivatiseerd maar daar er staan toch een paar zinnetjes in, die het deurtje op een kiertje houdt vind ik toch een beetje jammer. Gewoon geen privatering! Dus moeten wij maar weer afwachten. De Tweede Kamerfractie bestaat nu uit twee blokken die tegenover elkaar staan. In de wiskunde was dat “positief en negatief maakt 0, dus heeft de regering waarschijnlijk weinig te vrezen. Ik had het toch beter gevonden als Wouter Bos vanuit de fractie leiding had gegeven aan de partij en op deze wijze de PvdA inbreng had gegeven.