5 maart 2009

Amsterdamse kleuter kent veel te weinig woorden

AMSTERDAM – Zesduizend van de 13.000 Amsterdamse kleuters beginnen met een taalachterstand aan de basisschool. Soms kennen kinderen amper tweehonderd Nederlandse woorden, tegen tweeduizend bij hun Nederlandse leeftijdgenootjes.

Wethouder Lodewijk Asscher reikte vandaag aan onderwijzers placemats uit met de tweeduizend woorden die kleuters in ieder geval zouden moeten kennen: de ‘Basiswoordenlijst Amsterdamse kleuters’.”

Directeur Verhallen van Instituut voor Taalonderzoek en Taalonderwijs Anderstaligen (ITTA) zegt dat met goed taalonderwijs veel achterstand is weg te werken: ”Zo’n dag als laatst, als het sneeuwt, dan spreekt een leerkracht met de kinderen over sneeuw, sleeën, sneeuwpop, dan leren zo op een dag zo negen nieuwe woorden.” De woordenschat van een Nederlandstalig kind ligt na groep 1 op drieduizend woorden, dat van een ‘anderstalig’ kind na groep 1 op duizend woorden. (MARIEKE MONDEN)

Basiswoordenlijst Amsterdamse Kleuters – download voorkant (pdf) en download achterkant

Tekst bij foto: Soms kennen kinderen in Amsterdam amper tweehonderd Nederlandse woorden, tegen tweeduizend bij hun Nederlandse leeftijdgenootjes. Foto GPD