14 januari 2009

Amsterdammers onbekend met omvang armoede

Uit een in opdacht van de PvdA Amsterdam uitgevoerd onderzoek blijkt dat 85 procent van de Amsterdammers onbekend is met de omvang van armoede in Amsterdam. Slechts 15 procent van de ondervraagden wist dat 1 op de 5 Amsterdammers leeft in armoede. Het onderzoek werd uitgevoerd door de dienst Onderzoek en Statistiek (O&S).

In Amsterdam moet 20 procent van de bevolking van een minimuminkomen rondkomen. Aan de respondenten werd gevraagd te schatten hoeveel van de bijna 750.000 Amsterdammers op of onder het minimum leeft. Tweederde van de ondervraagden denkt dat het aantal Amsterdammers dat rond moet komen van een dergelijk inkomen tussen de 5 en 10 procent ligt.

Woordvoerder Werk en Inkomen Emre Ünver: ‘Ik ben geschrokken van de uitkomsten van dit onderzoek. Terwijl juist uit de laatste armoedemonitor blijkt dat het armoedeprobleem een steeds structurele vorm begint aan te nemen.’

Uit hetzelfde onderzoek is gebleken dat er in de stad veel steun bestaat voor de gezinscoaches. Acht van de tien ondervraagden is positief over gezinscoaches. Gezinscoaches coördineren de hulpverlening aan gezinnen met opvoedingsproblemen. De PvdA Amsterdam pleit al jaren voor deze vorm van gezinshulp. In 2008 nog pleitte de PvdA voor een Amsterdamse aanpak, waarbij een coördinator hulpverlening structureert. Dit om bureaucratie binnen de zorg te voorkomen.

Fractievoorzitter Manon van der Garde: ‘Met deze vorm van hulp is het de bedoeling dat er meer aandacht en tijd wordt besteed aan problemen in gezinnen. Problemen kunnen er mede toe leiden dat jongeren ontsporen of problemen veroorzaken voor zichzelf en anderen. Achterstanden en blokkades die een goede opvoeding in de weg staan moeten worden weggenomen.’