6 november 2006

Amsterdam moet interessant worden voor ‘duurzame bedrijven’

Politiek, bedrijfsleven en onderwijs aan één ontbijttafel samen om over duurzaamheid te praten. Dat doen ze op het PvdA ontbijtdebat op woensdag 8 november 2006 van 08.00 tot 09.30 in media café de Plantage in Amsterdam.

Bedrijven en universiteiten waren bereid om mee te praten. SHELL, ABN AMRO, UVA, VU, KPMG, Philips, GRI en de KVK zitten aan één ontbijttafel met wethouder Gehrels en de raadsleden De Wolf , Straub, Burke en Bergervoet.

‘Duurzaamheid wordt hét belangrijkste thema voor de komende jaren,’ benadrukt Frank de Wolf. Hij vindt dat Amsterdam een voortrekkersrol moet spelen. Vandaar dat hij het bedrijfsleven, het onderwijs en de politiek bij elkaar aan tafel zet. De Wolf: ‘Het doel is om tot een gezamenlijke strategie voor de Amsterdamse toekomst te komen.’ Hij stelt dat economische groei en duurzaamheid geen vijanden hoeven te zijn, ‘maar juist bondgenoten.’

Er zijn veel spannende initiatieven in Amsterdam op dit gebied. Neem het Afval Energie Bedrijf in Ecoport. Of het koelsysteem van Nuon voor de ZuidAs. Initiatieven die we toejuichen. Maar hoe gaan we verder? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de opkomende duurzame economie aan de stad wordt verbonden?

‘Wij willen innovatieve en duurzame uitdagers de ruimte geven. Door goede investeringen uit te lokken. Gezamenlijk proberen we een antwoord te vinden op de vraag ‘wat moet de gemeente de komende vier jaar doen om DE internationale vestigingsplaats te worden voor bedrijven die zich bezighouden met duurzaamheid?’