Amsterdam boekt succes in China
Amsterdam gaat Peking helpen bij het opzetten van een internationale bloemenexpo in 2008. Ook heeft de Chinese hoofdstad interesse in Nederlandse waterzuiveringstechnologie, want de stad die evenveel inwoners telt als Nederland (ruim 16 miljoen mensen) heeft een groot probleem met zijn afvalwater.
Dat bleek maandag tijdens de eerste dag van de handelsmissie van de regio Amsterdam naar China. Delegatieleider burgemeester Job Cohen kwam meteen tot zaken met zijn ambtgenoot van Peking. Maar nog verrassender dan het snelle zakelijke succes, was de grote belangstelling voor een seminar waar de regio Amsterdam zich presenteerde als Gateway to Europe voor Chinese bedrijven. Een gereserveerde zaal van 120 stoelen, vooraf als ruim voldoende getaxeerd, bleek te klein.
Een voorproefje was er al s ochtends, toen de Amsterdamse Kamer van Koophandel Chinese bedrijven ontving voor bilaterale gesprekken. Directeur Kees Brouwer hoopte een handvol bedrijven te interesseren om een vestiging in de Amsterdamse regio op te zetten. Afgelopen weekeinde begonnen de e-mails echter pas goed binnen te lopen. Uiteindelijk kwamen er ruim tachtig Chinese zakenlieden van 43 bedrijven opdagen. In noodgedwongen uiterst korte gesprekjes zijn vervolgafspraken gemaakt die naar Amsterdam hoopt tot zaken gaan leiden.
De kwaliteit van de belangstellende Chinese bedrijven is een hele verbetering vergeleken met de eerste handelsmissie van de regio Amsterdam in 2006, constateert directeur Brouwer. Wat me is opgevallen is dat de bedrijven groter en beter zijn geworden. Vorig jaar zaten er nog bedrijven bij die met alle respect bij wijze van spreken theedoeken en washandjes wilden verkopen. Nu hebben we er veel bedrijven bij met kwalitatief hoogwaardige eindproducten. Bijvoorbeeld fabrikanten van medische instrumenten, farmaceutische producten, nanotechnologie en keramische onderdelen voor de industrie.
De toeloop van Chinese bedrijven die voet aan de grond willen krijgen in Amsterdam heeft niet alleen te maken met de snelle groei van de Chinese economie. De regio Amsterdam ziet het ook als bevestiging van zijn visie dat handelsmissies alleen zin hebben als die een aantal keren worden herhaald. Dat is de les die getrokken is uit een mislukte missie in 2000. Nu komen er drie missies achter elkaar. Het succes van dit jaar is in feite ook het resultaat van de missie van vorig jaar , zo klinkt het in de delegatie. Zo wordt het zeventiende-eeuwse motto de cost gaet voor de baet uyt nieuw leven ingeblazen.
In China kost zakendoen veel tijd, je moet eerst een bijna familiaire band zien op te bouwen, ook met overheidsinstellingen. China mag dan het land zijn waar het rauwe kapitalisme opnieuw is uitgevonden, uiteindelijk is en blijft het een land waar de overheid aan heel veel touwtjes trekt.
Hoewel Amsterdam zijn neus niet ophaalt voor de wat kleinere bedrijven, zijn de grote vissen natuurlijk het interessantst. De Amsterdamse regio telt inmiddels 66 vestigingen van Chinese bedrijven. Qua werkgelegenheid voor de regio zijn Huawei en Lenovo het belangrijkst. Huawei, een grote fabrikant van telecomapparatuur, telt inmiddels 200 werknemers in Nederland. Lenovo, dat in 2003 de pc-divisie van IBM overnam, is met een marktaandeel van 35% de grootste pc-fabrikant van China en de derde wereldwijd op de consumentenmarkt. Beide Chinese bedrijven zien Amsterdam als hoofdkwartier voor hun Europese expansiestrategie. Amsterdam gebruikt nu de grote naamsbekendheid van Huawei en Lenovo in China handig als verkoopargument voor andere Chinese bedrijven.
Niet alleen Amsterdam, met in zijn kielzog Almere, Haarlemmermeer, Amstelveen en provincie Noord-Holland, timmert aan de weg in China. In Peking logeert ook een missie van het ministerie van Landbouw. Minister Gerda Verburg opende er het Sino Dutch Agricultural Innovation en Promotion Centre. De regio Venlo gaat met de Chinezen een green port opzetten. En volgende maand is er weer een delegatie van Economische Zaken.
Is Nederland niet een beetje versnipperd bezig? Hans van Driem, directeur van het Holland Business Promotion Centre vindt van wel. Nederland moet zijn unique selling points beter coördineren, vindt hij. Amsterdam moet niet zelf proberen zijn haven te verkopen maar kan dat beter doen in aanvulling op Rotterdam. Net zoals omgekeerd Rotterdam luchthaven Zestienhoven niet moet verkopen als gateway to Europe .
De Amsterdamse delegatie onderschrijft het belang van samenwerking, maar er is weinig behoefte om van de rijdende trein te springen. We zijn blij dat de samenwerking in de Amsterdamse regio, in feite de noordvleugel van de Randstad, eindelijk lekker loopt , klinkt het.
Binnenkort is er een missie naar India, die andere enorme emerging market . Daar zullen zes grote steden, waaronder Amsterdam Rotterdam en Utrecht, zich wél gezamenlijk presenteren. Dan zal blijken of samenwerking echt meerwaarde oplevert.