7 februari 2007

Ambtenaren die een homohuwelijk weigeren?

Je mag niet discrimineren, en ambtenaren al helemaal niet! De weigering door een ambtenaar om een huwelijk tussen homo’s te sluiten, zie ik als het maken van een onderscheid – daar waar dat niet mag. Het homohuwelijk is wettelijk geregeld, en het non-discriminatiebeginsel is nog altijd wetsartikel nummer 1 in Nederland.

Door nu, in het nieuwe regeerakkoord, ambtenaren van de burgerlijke stand deze mogelijkheid tot weigering op “vanwege gewetensbezwaren” te bieden, wordt een precedent voor discriminatie van homo’s geschapen. Het signaal is volstrekt verkeerd. Wij moeten trots zijn op “ons” homohuwelijk. Juist ambtenaren moeten dit ook uitdragen. Wie daar bezwaar tegen heeft, moet gewoon geen ambtenaar van de burgerlijke stand willen worden.

Dat vond (of vindt?) de PvdA ook. Althans, dat staat nog wel op de landelijke website: “De PvdA vindt (.) dat als iemand er vrijwillig voor kiest ambtenaar van de burgerlijke stand te worden, hij of zij op de hoogte is van en instemt met de taakopvatting, dat wil zeggen het in de echt verbinden van paren ongeacht of ze van het andere geslacht zijn of niet.” Ook staat er: “Wij maken ons grote zorgen over de nog steeds beperkte acceptatie van homoseksualiteit. Zo blijkt, onder meer uit onderzoek van de SCP, dat er met name onder allochtone en orthodox christelijke groepen sprake is van zeer beperkte acceptatie van homoseksualiteit. De PvdA wil dat de overheid dit krachtig bestrijdt.”

Dit is gedateerd op 20 november vorig jaar, maar ik hoop niet dat het daarmee “gedateerd” is. Nu staan we inmiddels bekend als “draaikont”-partij, maar ik hoop dat we dit akelige stukje in het conceptregeerakkoord nog terug kunnen draaien!
Het regeren met christelijke partijen houdt toch niet in dat wij op deze verworvenheid –die Balkenende in het buitenland overigens niet als zodanig verdedigde- moeten inleveren?!

PvdA: kom op voor het homo-huwelijk én het non-discriminatie-beginsel!
Is dit nog uit het regeerakkoord te knippen?