18 februari 2011

Alle wijzigingen Structuurvisie 2040 aanvaard

Voor ons is het echt van belang dat hier niet gaat om een dogmatische blauwdruk, maar dat we ook zeker mensen de ruimte moeten kunnen geven om belangrijke keuzes te kunnen maken over hoe ze vervoerd willen worden, hoe ze willen wonen en werken in deze stad. Economie, woningbehoefte en vervoer in de stad, zijn sterk met elkaar verbonden. Daar moet je op kunnen inspelen met goed doordacht vervoer en aantrekkelijke woonmilieus. Daarom hebben we enkele amendenten en moties ingediend op de volgende punten:

De gewenste stad
Gezinnen willen we terug als doelgroep in de structuurvisie, met voorwaarden voor een kindvriendelijke stad, zoals behoud van sportvoorzieningen in de stad. Een stad waarin ook ouderen de kans wordt gegeven oud te worden in hun eigen buurt. Het structuurplan moet ook geen dogma worden, want we willen ook ruimte voor mensen met goede ideëen over ruimtegebruik.
Daarnaast hebben wij enkele voorstellen om de monumentale stad beter te waarborgen oa. door ook voor middelhoogbouw, de hoogbouw effect-rapportage te vragen.

De vergeten stad:
Sommige dingen vonden we onderbelicht, zoals het water. Visie over vestiging van waterwoningen of waterwegen in Amsterdam vonden we hier een belangrijke aanvulling. Ook uitbreiding in de regio aan de oostzijde, richting Muiden en Weesp, willen we extra aandacht geven in het licht van de Amsterdamse woonbehoefte.

De verbonden stad
Essentieel voor de stedelijke verdichting die we willen, is ook de verbetering van het vervoer. Met name een steengoed OV is onmisbaar voor een stedelijke verdichting EN een goede economie. Dit OV hoort daar bij!
Ook een duidelijke visie op de snelwegen door de stad vonden we erg belangrijk, zeker in het kader van geluidsoverlast en luchtvervuiling. Daarom vragen we in een motie om op die punten, met name de Ring A10, om ook hier een visie op te ontwikkelen.

De werkende stad
Een belangrijke aanvulling willen we graag zien in het havengebied. Veel werkgelegenheid, ook voor niet-hoogopgeleidden willen we hier zeker handhaven. Daarnaast is dit ook het transport-logistiek cluster: zeer van belang voor bedrijven in kenniseconomie, zoals bijvoorbeeld de logistiek. Zij zien dit vaak als een aantrekkelijk vestigingsgebied. In 2014 willen we ook echt zekerheid geven aan de bedrijven over vestigingszekerheid op dit gebied.

De groene stad:
Waardevolle toevoegingen op dit vlak vinden we dat de Ecologische Hoofdstructuur kan worden geborgen in het juridisch kader. We willen graag de Riethoek en het Oranjebos onbebouwd laten. Samen met Groenlinks en Partij voor de Dieren willen we ecologische knelpunten oplossen en groene daken mogelijk maken.

Zie hieronder de artikelen die verschenen naar aanleiding van de PvdA inbreng.