7 december 2007

Algemene Beschouwingen 2007

Algemene beschouwingen PvdA Begroting 2008

Twee weken geleden was ik op werkbezoek bij de voedselbank. Ik ben diep onder de indruk geraakt van dit bezoek. Wekelijks komen daar op donderdagmiddag om 4 uur 140 mensen uit heel Noord een voedselpakket halen. Deze gezinnen zijn allemaal geregistreerd en zitten dus onder het bestaansminimum.
De schaamte die ik daar voelde bij de mensen was aangrijpend. Mensen die naar beneden keken om geen contact met je te hoeven maken en zacht fluisterend zeiden: `die ijsjes hoef ik niet, want mijn koelkast is stuk`. Jonge moeders met baby’s, die nog wat extra babyvoeding toegestopt kregen. Sommige vrijwilligers hadden al pakketten rondgebracht bij mensen die ziek of te oud waren om zelf het pakket op te halen.
Dit werkbezoek confronteerde me met het feit, dat Amsterdam Noord nog steeds tot de sociaal zwakste wijken van de stad behoort. Een aantal cijfers uit het beleidsprogramma van de WMO in Amsterdam Noord bevestigen dit:
• De werkloosheid in ons stadsdeel bedraagt 10.2 %. Stedelijk is dat 8.7 %.
• Het aantal minima¬huishoudens bedraagt bijna 9.000. Met een gemiddelde omvang van het huishouden van 2.2 personen betekent dit dat bijna 20.000 inwoners van Noord in de categorie van de minima vallen. Dat is één op de vijf!
• Het aantal uitkeringsgerechtigden bedraagt bijna 4.500 mensen en 60 % van hen is niet of moeilijk bemiddelbaar.
We hebben als Stadsdeel Amsterdam Noord een belangrijke taak om deze cijfers omlaag te brengen, om de sociaal-economische positie van onze bewoners te verbeteren. Al realiseren we ons dat we als stadsdeel niet over inkomenspolitiek gaan, wij mogen onze ogen niet sluiten voor de tweedeling die dreigt te ontstaan met enerzijds een paar enclaves van welge-stelden langs de Buiksloterdijk, Nieuwendammerdijk en straks Overhoeks en anderzijds de wijken met vooral laaggeschoolden, WAO-ers, uitkerings¬gerechtigden en stadsvernieuwings-nomaden. Dit is één kant van Noord, waarover de Partij van de Arbeid zich zorgen maakt.

Maar gelukkig is er ook een positieve trend zichtbaar. Amsterdam Noord is enorm in ontwik-keling:
• We hebben Overhoeks waar wordt gebouwd, het CAN gebied, het gedifferentieerde bouwen in de Banne, Nieuwendam, de IJ-oevers waar zich nieuwe bedrijven vestigen en ga zo maar door. Noord kruipt uit zijn schulp en is steeds minder het “achtertuintje” van de stad.
• Men komt nu in Noord voor een avondje uit eten bij Hotel de Goudfazant, of het Noor¬der¬licht die het afgelopen weekend van Johannes van Dam in het Parool een 9 – kreeg.
Dit zijn zeker positieve ontwikkelingen, redenen om trots te zijn op wat er in Noord zoal van de grond komt.

In de begroting zien wij duidelijk de speerpunten van de Partij van de Arbeid terug:
• inzetten op preventie
• op jeugd en jongeren
• op werk
• en op bestrijding van de armoede

Wij zijn verheugd te zien dat de richting die wij het DB meegaven bij de voorjaarsnotitie te-rugkomt in de programmabegroting. Ik denk bijvoorbeeld aan de moties preventieve logopedie, Samenscholen Samen leven en de motie Buurttheater. Wij wachten nog op een antwoord op de motie over Buurtpodia.
Het is ook goed om te lezen dat het schoolmaatschappelijk werk wordt uitgebreid. Ook hier geeft het DB uitvoering aan een al eerder aangenomen motie over dit onderwerp.
De PvdA is dus positief over de begroting zoals die nu aan ons gepresenteerd wordt. Maar het kan altijd beter, daarom maken wij graag van de gelegenheid gebruik om vandaag een aantal voorstellen voor verbeteringen in te dienen.

De Voedselbank maakt duidelijk hoe schrijnend de armoede is voor een aanzienlijke groep bewoners van Amsterdam-Noord. Wij vinden als PvdA dat de voedselbank in een rijk land als Nederland niet zou mogen bestaan. Mensen die er nu gebruik van maken zouden zo snel mogelijk geholpen moeten worden, zodat ze niet meer van deze voorziening afhankelijk zijn.
Helaas is de voedselbank nog steeds noodzakelijk en levert deze een belangrijke bijdrage aan het vangnet voor de sociale minima. Wij hebben geconstateerd dat de doelgroep van de voedselbank minder mobiel is dan de gemiddelde inwoner van Noord. Daarom vinden wij het wenselijk om de geografische afstand van deze diensverlening voor de doelgroep te verklei-nen door een tweede uitgifte punt in Amsterdam-Noord te realiseren. Wij dienen hiervoor een motie in. Financiering van deze motie en andere halen wij uit de incidentele kosten van ‘Antwoord’, aangezien wij verwachten dat de Centrale Stad een veel kleiner deel van de kosten zal doorberekenen aan `noord’ dan nu begroot staat.

Nog zo’n noodzakelijke voorziening in Noord is het Leefkringhuis, zeer laagdrempelig en uniek in zijn soort. Een organisatie die we als PvdA een warm hart toedragen.
Doordat er relatief weinig professionals werken, vervullen stagiaires een belangrijke en noodzakelijke rol bij de werkzaamheden. Het Leefkringhuis kan zonder de aanwezigheid van voldoende stagiaires niet goed functioneren. Aan de stagiaires wordt op dit moment geen stagevergoeding uitgekeerd.
Wij zijn ervan overtuigd dat een stage¬beloning nodig is om de komst en het behoud van hoog gekwali¬ficeerde stagiaires te garanderen en daarmee de kwaliteit van de dienstverle-ning in stand te houden. Daarom willen we middels een motie een vergoeding voor stagiai-res van het Leefkringhuis in de begroting opnemen.

Aandacht voor jeugd en jongeren in Amsterdam Noord is een van de belangrijkste speer¬punten uit ons verkiezingsprogramma.
De PvdA vindt het belangrijk dat activiteiten voor jongeren, zeker onder de 12 jaar, in hun eigen buurt plaatsvinden. Tijdens een werkbezoek aan “het plein” in de Molenwijk is ons me-degedeeld dat de activiteiten die daar elke woensdag en zaterdag van 13.00 tot 16.00 uur worden gehouden, dreigen te worden stopgezet. Wij willen het DB daarom middels een mo-tie opdragen ervoor zorg te dragen dat de activiteiten voor jongeren van 4 t/m 12 jaar ge-waarborgd blijven op “het plein”.
Wij vinden het ook belangrijk dat alle jonge kinderen in Amsterdam Noord buiten kunnen spelen. In de Commissie Leefomgeving hebben wij onze zorg uitgesproken over de onder-houdstoestand van de speeltoestellen in de openbare ruimte. Uit verschillende signalen is ons gebleken dat veel toestellen slecht onderhouden zijn en aan vervanging toe zijn. Wij dragen het DB op bij de voorjaarsnotitie te komen met een rapportage over de toestand van de speeltoestellen. Wel willen wij het DB meegeven dat er wat ons betreft voldoende midde-len op de begroting vrij gemaakt moeten worden om minimaal het huidige niveau van speel-voorzieningen te handhaven. Dit houdt in dat speeltoestellen goed verzorgd zijn en er midde-len zijn om verouderde toestellen en toestellen die niet aan de veiligheidsvoorschriften vol-doen te vervangen.
Een grote groep jongeren in ons stadsdeel is geen lid van een sportvereniging maar bezoekt wel regelmatig niet-commerciële sportscholen. Deze sportscholen bieden laagdrempelige sportactiviteiten aan jongeren met weinig financiële draagkracht. Voorgaande jaren zijn deze sportscholen daarvoor gesteund met een kleine financiële bijdrage. Wij vinden de sociale functie die deze sportscholen vervullen belangrijk en willen daarom middels een motie ook voor 2008 een bedrag hiervoor beschikbaar te stellen.

De PvdA is blij met de realisatie van het eerste wijksteunpunt wonen. Juist in ons stadsdeel, waar zoveel vernieuwing plaatsvindt, is het belangrijk dat bewoners onafhankelijke onder-steuning kunnen krijgen.
Ook vragen wij het DB zich voortvarend te blijven inzetten voor de woningproductie in Noord en extra toe te zien op het naleven van de afspraken uit het sociaal plan. Terugkeergarantie naar de oude wijk moet gewaarborgd zijn. Het beschikbaar houden van voldoende woningen in de kernvoorraad is hierbij een voorwaarde. Wij zien graag een jaarlijkse update waarbij tevens wordt aangegeven in welke huurklasse die woningen zich bevinden.
Wij zijn geschrokken van het feit dat het ambitieniveau zoals beschreven in de nota Visie op welzijn en wonen slechts globaal bekend is bij de woningbouwcorporaties. Wij dringen er op aan dat u zeer snel bestuurlijke afspraken met de corporaties maakt om het ambitieniveau te realiseren. Graag willen wij zo spoedig mogelijk de in de commissie Ruimtelijk Ordening toe-gezegde jaarlijkse stand van zaken van de woningproductie voor bijzondere groepen, zoals ouderen en gehandicapten. Maar ook pleiten we voor verhoging van het ambitieniveau om studenten¬huis¬vesting en betaalbare woningen voor jongeren te creëren.
Binnenkort wordt het beleidsprogramma invoering Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) Amsterdam Noord 2007-2010 besproken. We willen hier vast een paar punten uit-lichten. In het beleidsprogramma wordt ingezet op Woonservice wijken. We vinden het een goede zaak dat hiervoor in de begroting alvast geld wordt uitgetrokken. Een ander belangrijk punt is de inzet van mantelzorgers. De PvdA zal er kritisch op toezien dat mantelzorgers niet worden overbelast en goed worden ondersteund.
Tenslotte in dit verband een opmerking over het thema inburgering. Op 1 januari is de nieu-we wet inburgering ingetreden. Als stadsdeel zijn we verantwoordelijk voor het inrichten van een servicepunt om mensen te werven en informatie en advies te geven aan inburgeraars. Hiervoor is de taalwijzer opgezet, waarvan er twee zijn in Noord. De toedeling is echter ge-centraliseerd bij de dienst maatschappelijke ontwikkeling van de centrale stad. De PvdA is daar niet blij mee. Het is bureaucratisch, ingewikkeld en verstopt de toestroom naar de taal-trajecten. Wij zullen binnenkort met een voorstel komen om dit aan te pakken.

Bij de operatie oud voor nieuw maken wij een kanttekening bij het bedrag € 80.000 voor de peuterspeelzalen. De vraag is namelijk of de VVE-middelen daarvoor toereikend zijn. Het gaat om een blijvende vraag naar gebruik van opvang, waarvoor een blijvend aanbod moet worden geboden. In de Raad is een motie aangenomen dat het aanbod dat voor peuter-speelzalen noodzakelijk is, niet mag lijden onder de toename van VVE-plaatsen. Om als Raad de vinger aan de pols te kunnen houden zien wij daarover graag een rapportage en dienen daarom een motie in.

Zelforganisaties vervullen een belangrijke rol in het aanbieden van sociaal-culturele activitei-ten voor ouderen en jongeren en zijn daarmee van zeer grote waarde voor de leefbaarheid van Amsterdam-Noord. Het DB stelt echter voor om vanaf 2009 € 30.000,- te besparen op diversiteitbeleid. Omdat de gevolgen van genoemde wijze van besparen onvoldoende duide-lijk zijn, dienen wij een motie in om dit tegen te houden.

In het kader van de oud-voor-nieuw-operatie wil het DB een subsidie van € 4000,- aan de stichting Dierenleed intrekken. Het is ons gebleken dat deze € 4000,- van groot belang is voor deze stichting. In de eerste drie kwartalen van dit jaar heeft de stichting 110 katten in haar asiel opgevangen. Wij vinden het van belang dat de stichting deze activiteit kan voort-zetten en willen deze bezuiniging dan ook terugdraaien. Daarin dienen wij hierover een mo-tie in.

De afvalstoffenheffing is dit jaar met 1,8% omhoog gegaan. Wij vinden dit een prestatie. Am-sterdam Noord is gestegen in de lijst van stadsdelen met de laagste afvalstoffenheffing. De verhoging is onder de inflatiecorrectie gebleven en blijft deze verhoging achter bij de loonstij-gingen. Ook voor de minder draagkrachtigen zal deze stijging geen financiële consequenties hebben omdat er voor de afvalstoffenheffing vrijstelling kan worden aangevraagd. Wij vol-doen dan ook dit jaar aan onze verkiezingsbelofte dat de lokale lasten niet mogen stijgen. Onze inzet is ook om het volgend jaar de lastendruk voor de burgers van Amsterdam Noord te verkleinen.

Wij blijven van mening dat er meer aandacht moet komen voor het fietsverkeer. Over het onderhoud van fietspaden hebben wij vorig jaar een motie ingediend. Bij het opstellen van de begroting heeft het DB ervoor gekozen in 2008 geen uitvoering te geven aan de Nota "laat de fiets niet links liggen". Dat vinden wij jammer. Wij realiseren ons, dat dit niet in één keer uit andere begrotingsposten is weg te halen, zonder dat dit afbreuk doet aan de speer-punten die het bestuur in het akkoord heeft geformuleerd. Wij vragen daarom middels een motie het DB om voor de voorjaarsnotitie te komen met een voorstel om toch onderdelen van de Fietsnota uit te voeren.

In de begroting misten wij het voornemen van het DB om ook in 2008 mee te doen aan de Schone luchtdag. Portefeuillehouder van Schaik was persoonlijk positief over het verloop van de eerste Schone luchtdag, maar wil eerst de stedelijke evaluatie afwachten voordat hij geld beschikbaar stelt voor een schone luchtdag in 2008. Ook zag hij mogelijkheden uit het mili-eufonds geld beschikbaar te stellen om de activiteiten op deze dag te financieren. De PvdA is van mening dat ook in 2008 de Schone luchtdag gehouden moet worden.
Wij wijzen het DB er dan ook op dat het ontbreken van middelen in de begroting niet mag worden beschouwd als signaal dat de deelraad geen waarde hecht aan de Schone luchtdag. Wij vragen in een motie om nog voor de behandeling van de voorjaarsnotitie te komen met een voorstel om een schone luchtdag te organiseren en verder uit te bouwen in Noord.

We zijn niet gelukkig met de situatie rondom Kinetisch Noord. Het is ons nog steeds niet dui-delijk hoe de financiële stand van zaken is. Hoewel de wethouder ons een aantal malen heeft proberen gerust te stellen, blijft het geheel ons zorgen baren. Wij gaan er vanuit dat het DB er alles aan zal doen om verdere kosten voor het stadsdeel te voorkomen en dat het be-drag van € 820.000,= de volgende begroting niet meer in de risicoparagraaf staat.

Tot slot is vorige week duidelijk geworden dat Wethouder Asscher een overeenkomst heeft gesloten met het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Daarin wordt een einde gemaakt aan de onrechtvaardige waterschapsbelasting voor een grote groep burgers in Am-sterdam Noord. Door een jaarlijkse bijdrage van € 700.000,- zorgt de gemeente Amsterdam ervoor dat een grote groep bewoners uit Noord geen extra belasting meer hoeft te betalen voor het onderhoud van wegen die ver buiten onze stadsgrenzen liggen.
Wij zijn erg blij dat er nu eindelijk een einde komt aan deze kwestie. Vandaar een felicitatie van ons aan het Initiatief Betaalbaar Wonen, dat hier jarenlang voor heeft gestreden, samen met ons bestuur. Wel maken wij ons zorgen over wie de rekening gaat betalen. Wij zijn van mening dat de afkoopsom die de gemeente Amsterdam aan het waterschap gaat betalen niet mag worden afgeschoven op stadsdeel Noord. Wij vertrouwen er dan ook op dat het bestuur deze onderhandelingen op een voor de inwoners van Noord gunstige manier zal voeren.

Ik ga afsluiten mevrouw de voorzitter.
Wij zullen, met in acht name van onze moties, positief adviseren en de begroting 2008 goed-keuren