6 maart 2007

Ahmed het ga je goed in Den Haag!

Het nieuwe regeerakkoord heeft Amsterdam en de Amsterdammers veel te bieden. Een gematigd huurbeleid en het huurplan Dekker in de prullenmand en een flinke investering in de aanpak van oude wijken met meer invloed voor bewoners om maar een paar punten te noemen. Ook spreekt het regeerakkoord de corporaties aan om mee te investeren in de leefbaarheid van de stad. Dat sluit mooi aan bij ons eigen akkoord met de corporaties in Bouwen aan de Stad.
Een gemiste kans is een nieuwe financiering van de woningmarkt. Er geldt een denkverbod op een alternatief voor de aftrek van de hypotheekrente. Dat is niet wijs. Een nieuwe wijze van financiering van de woningmarkt is echt nodig zeker in Amsterdam. Dat moet uiteraard zorgvuldig doordacht gebeuren maar daar moet je nu wel aan beginnen.

Milieu
Een stevig milieuprogramma op energie spreekt me ook zeer aan en hebben we nodig om van Amsterdam een duurzame stad te maken. De inzet op duurzame mobiliteit van vervoer is wel mager. De urgentie van betere bereikbaarheid van de stad wordt wel erkend in het urgentieprogramma Randstad maar met name de investeringen in het openbaar vervoer zijn onder de maat. Wel komt een van onze speerpunten dichterbij, te weten het versneld invoeren van rekeningrijden op de weg zodat het gebruik van de auto beperkt wordt.

Ministersploeg
Al met al een positief oordeel met enkele stevige kritiekpunten. Het regeerakkoord is papier; het zijn de mensen die het moeten waarmaken. De ministersploeg ziet er stevig uit vanuit de PvdA-kant. Ahmed had daar wat mij betreft bij gemoeten, ook al is zijn staatssecretarisschap eervol en zwaar. Het is een man die de maatschappij kan bewegen en dat is wat ik het nieuwe Kabinet toewens. Geen stil water maar sociale maatschappelijke golven. Ahmed het ga je goed in Den Haag!