19 augustus 2007

Achterop bij een cultuurverkenner

Om 10 uur ’s ochtends wacht Angelo Bromet me bij metrostation Bijlmer op. Ik ben een dag te gast bij deze cultuurverkenner in Amsterdam Zuidoost. Achterop zijn scooter doorkruisen we een dag lang het stadsdeel, op zoek naar nieuwe talenten, de plekken waar het gebeurt en een overleg op het stadsdeel.

Angelo Bromet behoort tot de tweede lichting cultuurverkenners van het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK). Ze krijgen 9 maanden de opdracht om meer kunstprojecten uit hun stadsdeel een aanvraag te laten doen bij Centen voor Talenten van het AFK. Ook de begeleiding van vooral jonge kunstenaars en nieuwe initiatieven in het uitwerken van een projectplan en begroting hoort erbij.

We beginnen bij Tha Spot, het kantoor van de Stichting Jeugdwerk Amsterdam, voor een overleg over Track the Talent, een programma dat jongeren een aantal trainingen biedt: van ‘dress for success’ tot sollicitatie- en communicatietrainingen. De trainingen worden verzorgd door bedrijven als Randstad, Rabobank en de ArenA die vervolgens ook weer proefstages ter beschikking stellen. Er moet nog veel geregeld worden voor de vormingsweekenden op de Veluwe en voor de werving van nieuwe deelnemers. Veel jongeren zijn ook op muziek of dansgebied actief en Angelo hoopt op een paar mooie parels die hij kan ondersteunen.

Volgende stop is het nieuwe stadsdeelkantoor. Op de bovenste verdieping zitten we aan tafel met Augusto de Campos Neto, beleidsmedewerker kunst en cultuur en verantwoordelijk voor het Cultuurfonds van het stadsdeel. Bromet wil gezamenlijk met het stadsdeel informatieavonden organiseren. “Alleen kunstprojecten begeleiden naar een succesvolle aanvraag is voor mij niet voldoende. In Zuidoost moeten de mensen vooral meer te weten komen hoe de wereld van subsidies in elkaar zit. Jongeren kunnen dromen over optreden in Getz als de nieuwbouw aan de ArenA boulevard straks af is”, aldus Bromet.

In de middag praten we over talentontwikkeling en lopen we nog binnen bij de Open Ateliers en ontmoet ik Hans Mooren van United Different Voices. De zon staat laag, de marktlui bij metrostation Kraaienest beginnen hun kramen op te ruimen. Tijd om achter op de scooter te stappen en richting huis te gaan.