18 april 2006

Aboutaleb: boerka uit en solliciteren.

’Geen uitkering met boerka’. Dat zegt wethouder Aboutaleb in een interview met het feministische maandblad Opzij deze week. Hij vindt dat vrouwen die een boerka dragen geen uitkering mogen krijgen.

’’Ik vind het terecht dat die uitkering wordt geweigerd, omdat zo’n vrouw zichzelf buiten de arbeidsmarkt plaatst. Niemand wil immers een werkneemster in een boerka. In dat geval zeg ik: Als je dat niet wilt: ook goed, maar dan geen uitkering,’’ aldus Aboutaleb.

De wethouder neemt dit voorbeeld eruit vanwege de uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling. Deze stelde een islamitische vrouw in het onderwijs, die mannen geen hand wil geven, in het gelijk. Aboutaleb vraagt zich af of zo;n vrouw wel op haar plaats is in het onderwijs. ’’Zij moet zich in elk geval realiseren dat zij met haar houding enorme obstakels voor zichzelf opwerpt. Deze vrouw moet inzien dat zij zichzelf buitenspel zet en zich realiseren dat ze vaker het risico zal lopen afgewezen te worden voor een baan.’’

In Het Parool reageert Mohammed Sini, voorzitter van de Stichting Islam en Burgerschap. Hij kan zich het standpunt van Aboutaleb voorstellen. ’’Werkzoekenden moeten zich op de werkvloer min of meer aan de Nederlandse omgangsvormen houden,’’ zegt Sini. ’’Dat geldt ook voor de islamitische werkneemsters die in Nederland willen werken.’’