27 februari 2009

Aanvullende vragen over dumpen afval

Op 12 augustus 2008 dienden de PvdA raadsleden Sajet en Burke schriftelijke vragen (jaar 2008, gemeentebladnummer 78) in naar aanleiding van een onderzoek van Greenpeace naar de illegale dump van afgedankte westerse elektronica vol gevaarlijke stoffen in Ghana. In bodem- en slibmonsters vond Greenpeace grote hoeveelheden schadelijke stoffen waaronder lood, weekmakers en dioxines. Maar liefst 79 procent van de afgedankte apparaten die Ghana binnenkomen, komt uit West-Europa. Een groot deel daarvan komt uit Nederland.

Vandaag verscheen in het Parool het bericht – Illegale lading afval ontdekt in haven – dat er in de Amsterdamse haven een container vol electronica-afval door de inspectie van het ministerie van VROM is onderschept. Dit afval zou in Ghana worden gedumpt. De container zat vol met kapotte frituurpannen, waterkokers en ander electronica-afval. Het afval blijkt afkomstig van een grote winkelketen.

In datzelfde artikel uit Kim Schoppink van Greenpeace haar zorgen over de controles in Amsterdam, die in vergelijking met Rotterdam, ‘niet zo scherp’ zouden zijn.

De PvdA gemeenteraadsfractie is bezorgd over dit artikel en stelt daarom aanvullende vragen.
Gezien het bovenstaande hebben ondergetekenden de eer, namens de fractie van de PvdA, op grond van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de gemeenteraad de volgende (aanvullende) schriftelijke vragen te stellen:

1. Is het college bekend met vorenstaand artikel uit Het Parool van vrijdag 27 februari 2009?
2. Is dit artikel aanleiding voor het college om aanvullende maatregelen te nemen om dumping van elektronisch afval tegen te gaan? En zo ja, welke?
3. Is het college bereid om net als de Vrom-inspectie, vaker de herkomst van voor export bedoeld electronica-afval onderzoeken?
4. Deelt het college de mening van Kim Schoppink van Greenpeace dat de controles in Amsterdam, vergeleken met Rotterdam, ‘niet zo scherp zijn’? Zo neen, waarom niet? Zo ja, waarom zijn de controles in de Amsterdamse haven minder scherp?
5. Heeft het college reeds onderzoek gedaan naar de rol van de gemeente Amsterdam bij het dumpen van electronica-afval in Ghana? En zo ja, wat zijn de resultaten hiervan? Zo neen, waarom niet?
6. De eerdere schriftelijke vragen van Sajet en Burke(jaar 2008, gemeentebladnummer 78) zijn nog altijd niet beantwoord. Kan het college aangeven waarom niet en kan het college er zorg voor dragen dat deze maar ook de vorige vragen zo spoedig mogelijk beantwoord worden?