1 september 2008

Aankondiging Vakbondsthemacafé

Op vrijdag 26 september aanstaande vindt er weer een Vakbondsthemacafé plaats. Het thema is ‘Cliëntenraden en ondernemingsraden in Amsterdam: Weten van elkaar is leren van elkaar!’ Amsterdam telt veel ondernemingsraden en cliëntenraden. Elke raad houdt zich – vooral – met het eigen bedrijf bezig. Tijd voor uitwisseling. Een aankondiging.

Toch kan het geen kwaad weet te hebben van wat collega’s een paar meter verder of enkele verdiepingen hoger doen en laten liggen.

• Hoe treden zij de directie tegemoet?
  • Hebben ze daarbij een eigen plan waarmee ze bewust en doeltreffend invloed uitoefenen?
  • Waar halen zij hun kracht vandaan, waar treffen zij de vakbond en hoe ervaren zij hun eigen achterban?

Vragen, vragen, vragen… en nu op zoek naar antwoorden.

Niet onderzoeksgewijs, maar collegiaal. Misschien een mooie kans voor nieuwe initiatieven. Als het werk in ondernemingsraad of cliëntenraad niet leuk is dan moeten we het zelf leuker maken. Als het te zwaar is moeten we het delen en als er te weinig schot in zit dan helpen we elkaar de brug over. Een avond met een beroep op ieders inspiratie!

Drie ervaren trainers/adviseurs, bekend met en bij Cliëntenraden en Ondernemingsraden, zijn deze avond aanwezig: Tineke de Rijk, Henk van den Boomgaard en Vincent Vrooland.

Zij kunnen en willen veel vertellen en vragen, maar zoals steeds in onze vakbondsthemacafés is het vooral de bedoeling dat degenen om wie het gaat, vertellen wat hun ervaringen en verwachtingen zijn, van zichzelf, van elkaar, eventueel ook van vakbond en overheid, voor zover dat hun achterbanvertegenwoordigend overlegwerk kan versterken.

De themacafés willen via discussie en debat een bijdrage leveren aan het oplossen van problemen die zich in de samenleving voordoen. Problemen waarbij vakbeweging en politiek zich aangesproken voelen of zouden moeten voelen.

Let op! Gewijzigde locatie: De Amsterdamse vakbondsthemacafés werden in het vorige seizoen gehouden in het Vakbondsmuseum / De Burcht. Daar wordt nu verbouwd, maar we hebben onderdak gevonden in de zaal van de Turkse Arbeidersvereniging HTIB, 1e Weteringplantsoen 2c, Amsterdam.

Inloop vanaf 19.00 uur; start programma 20.00 uur; pauze rond 21.00 uur; einde programma 22.00; napraten aan de bar tot 23.00.

Toegang gratis, consumpties voor eigen rekening, maar koffie en thee tot 20.00 gratis.

Contactpersonen: Huug Klooster ([email protected]) en
Jan Bakker ([email protected], 020–675.16.64 & 06-44.05.83.46)