‘Aan de vooravond van een verkeersinfarct’
Wethouder Herrema heeft het ene plan nog niet gelanceerd of het andere vliegt alweer door de (schone) lucht. Parkeertarieven, wielklemmen, slimmere verkeersstromen, trams in plaats van bussen. Het lijkt niet op te houden. Een kort interview met Myriam Bergervoet, woordvoerder verkeer in de fractie.
Wordt u niet horendol van al die plannen?
Nee hoor, helemaal niet. Het is juist een goed teken. De wethouder is druk bezig de stad bereikbaar en leefbaar te houden.
Hoe verplaatst u zichzelf in de stad?
Bij voorkeur met de fiets. Als het echt het heel hard regent neem ik de tram.
Heeft u wel een auto?
Jazeker, maar die gebruik ik eigenlijk alleen als de fiets of het Openbaar Vervoer geen alternatief biedt.
Laten we bij het begin beginnen. De parkeertarieven omhoog. Dat zijn geen populaire maatregelen. Hoe denkt u daarover?
Het is niet leuk nee. Maar als we in 2010 aan de Europese normen voor luchtkwaliteit willen voldoen, ontkomen we er helaas niet aan. Het is een van de vele maatregelen die we daarvoor moeten nemen. Tegelijkertijd wordt de automobilist een alternatief geboden in de vorm van Park en Ride voorzieningen aan de rand van de stad. Dat zijn grote parkeergarages waar de auto kan worden geparkeerd en van waaruit gratis met het Openbaar Vervoer verder de stad in kan worden gereisd.
De wielklem afschaffen is dan weer iets dat met luid applaus wordt ontvangen. Of niet?
Absoluut. Een grote meerderheid van de gemeenteraad heeft zich achter dit voornemen van wethouder Herrema geschaard. De wielklem is een impopulair middel dat agressie oproept en vooral ook veel slachtoffers eist onder nietsvermoedende toeristen. Dat past natuurlijk niet bij een gastvrije stad.
Als je al die maatregelen op een rij ziet, begint het te duizelen. Is de problematiek met het verkeer echt zo urgent dat al deze maatregelen nodig zijn?
Amsterdam staat aan de vooravond van een verkeersinfarct. Er staan dagelijks lange files op de toeleidende snelwegen en de stad slibt dicht. Dat is slecht voort de luchtkwaliteit en de leefbaarheid maar ook voor de economie. De economische schade bedroeg vorige jaar meer dan een miljard. Vrachtwagens staan in Nederland gemiddeld twee uur per dag stil vanwege de files!.
Herrema heeft aangegeven dat hij liever meer buslijnen inzet dan tramlijnen. Vooral omdat bussen nu eenmaal goedkoper zijn. Wat vindt u daarvan?
Dat lijkt me niet zo’n goed idee. De tram en de metro vormen samen de ruggegraat van het Openbaar Vervoer in Amsterdam. De tram is een comfortabel vervoermiddel waarmee je grote groepen reizigers kunt vervoeren. Bovendien hoort de tram gewoon in het Amsterdamse straatbeeld. Het tramnetwerk moet juist verder worden uitgebreid naar Amsterdam West, Noord en Zuid-Buitenveldert, gezien de ontwikkeling van de Zuidas.
Kunt u in een paar zinnen aangeven hoe de PvdA het verkeersbeleid wil vormgeven?
De PvdA wil in Amsterdam een fijnmazig systeem van openbaar vervoer dat de reiziger een aantrekkelijk alternatief biedt voor de auto. Onder fijnmazig verstaan we niet alleen dat iedereen een OV-halte in de buurt heeft, maar dat daar ook frequent een tram, bus, of metro stopt die de mensen brengt waar ze naartoe willen of anders een goede aansluiting biedt op andere OV-systemen. Voor noodzakelijk autoverkeer moet de stad natuurlijk gewoon bereikbaar blijven.