12 april 2006

6. Bouwen, Wonen en Ruimtelijke Ordening

‘Amsterdam is voor velen een geliefde plek om te wonen. De vraag naar stedelijk wonen groeit verder. Om mensen met een lager inkomen, starters op de arbeidsmarkt en studenten de kans te bieden zich in Amsterdam te vestigen moet de stad zorgen voor ruimte. Want Amsterdam heeft nieuwe instroom van talent wel nodig om vitaal te blijven.’
‘Amsterdam eindigt niet bij de gemeentegrenzen. Niet alles wat voor de stad belangrijk is, hoeft zich binnen die grenzen te bevinden. Het bestaan van verschillende woonmilieus in de regio komt tegemoet aan individuele wensen van mensen.’

Bouwen
Dit college wil starten met de bouw van 20.000 woningen in vier jaar. Het Vereveningsfonds moet snel op orde worden gebracht, omdat het van cruciaal belang is voor de investeringsmogelijkheden van de stad. De lage grondprijs voor sociale huurwoningen wordt afgeschaft. Ook voor woningbouwcorporaties geldt een marktconforme grondprijs. Op de grote bouwlocaties (IJburg, Zeeburgereiland, Houthavens, Shell-terrein, Buiksloterham) en in de stedelijke vernieuwingsgebieden wordt 30% sociale huurwoningen gerealiseerd, waaronder Wibo’s, Miva’s, studenten/jongerenwoningen en woningen voor grote gezinnen.

Wonen
Het systeem van kernvoorraadafspraken als sturingsinstrument voor beleid wordt losgelaten. In plaats daarvan worden met de corporaties aanbiedingsafspraken gemaakt. Daarin worden onder andere de doelgroepen, huurprijsniveaus, woninggrootte, spreiding, en nieuwbouw vastgelegd . De gemeente zal met de corporaties afspraken maken over de verlenging tot 2010 van het Convenant Verkoop. Dit convenant bevat de afspraken over de verkoop van corporatiewoningen en de voorwaarden die daarbij van toepassing zijn. In het convenant zal een directe koppeling worden opgenomen tussen de verkoop en de nieuwbouw van sociale huurwoningen. Bij de definiëring van een minimumvoorraad aan sociale huurwoningen voor de stad wordt rekening gehouden met het verlies van goedkope huurwoningen in de particuliere sector op termijn, de gevolgen van het liberaliseringsbeleid van minister Dekker en de emancipatiefunctie van de stad die vereist dat er altijd goedkope woningen moeten zijn voor de doelgroepen.

De acties tegen – en harde aanpak van illegale verhuur en huurpiraten worden uitgebreid. De organisaties die de belangen behartigen van huurders en woningzoekenden worden versterkt. De gemeente stimuleert het instellen van Wijksteunpunten Wonen in alle stadsdelen.
De stedelijke vernieuwing in Parkstad, Noord en Zuidoost wordt met kracht voortgezet. Wel wordt de verhouding van de sloop enerzijds en de renovatie anderzijds heroverwogen.
Met behulp van Maatschappelijk Gebonden Eigendom constructies (MGE) wordt gewerkt aan het tot stand brengen van een ijzerenvoorraad betaalbare koopwoningen voor middeninkomens.

Ruimtelijke Ontwikkeling
Onderzocht wordt welke mogelijkheden er zijn om nieuwe en reeds geplande woningbouwlocaties sneller te ontwikkelen. Dit geldt ook voor de transformatie van bedrijventerreinen als Overamstel en de Noordelijke IJoevers. Er komt een onderzoek naar de mogelijkheden en haalbaarheid op de lange termijn van gemengd wonen en werken in het westelijke deel van de stad, ten zuiden en ten noorden van het IJ, binnen de ring. Daarbij wordt ook de haalbaarheid van een fietsbrug tussen Noord en Westerpark betrokken. Amsterdam steunt de groeidoelstelling (45.000 woningen van 2010-2030) van Almere en wil samen met Almere werken aan de versterking van de positie van Amsterdam en Almere als dubbelstad. De leegstand van kantoren dwingt tot aanpassing van plannen. De ombouw van kantoren naar (tijdelijke) woningen wordt gestimuleerd en gefaciliteerd (wijziging bestemmingsplan, overleg stadsdelen enz.) waar dat nodig is.