5 vragen over milieubeleidsplan
Milieu is het belangrijkste speerpunt van GroenLinks. In hoeverre heeft de PvdA zijn stempel op dit beleidsplan kunnen drukken?
In het programakkoord heeft het college aangegeven grote waarde te hechten aan een gezonde en leefbare stad. De economische pijler van het Programakkoord is uitgewerkt in het programma Amsterdam Topstad. Belangrijk bij deze ambitie is het aantrekkelijk zijn van Amsterdam als internationale vestigingsplaats en een duurzame economie. De milieuvisie heet ‘Duurzaam aan Top’ om aan te geven dat ook hierin de denklijn van Amsterdam Topstad wordt doorgezet. Op deze manier heeft de PvdA haar stempel op dit beleidsplan gedrukt.
Is dit plan voldoende om te voldoen aan het verzoek van de Clinton Global Initiative om samen met Seoul en San Francisco een voorbeeldfunctie uit te oefenen voor andere wereldsteden?
Het plan is zeker voldoende om te voldoen aan het verzoek van de Clinton Global Initiative. In eerste instantie wordt ons plan vertaald in concrete duurzaamheidsindicatoren, die periodiek zullen worden getoetst en zodoende als basis fungeren van onze acties. De Gemeente Amsterdam vindt het essentieel een voorbeeldfunctie te vervullen. De ambitie die is neergezet geeft aan dat Amsterdam in 2015 een CO2 neutrale gemeentelijke organisatie moet zijn. We kennen natuurlijk het Afvalenergiebedrijf en Waternet, gemeentelijke bedrijven waar duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Het gemeentelijke wagenpark wordt duurzaam vernieuwd. De gemeente koopt alleen maar groene elektriciteit, met het Nuon zijn wij bezig aan energiebesparing in de openbare verlichting, stadsverwarming en stadskoeling. Ook zullen wij werk maken van het inkopen van duurzame producten, waaronder duurzaam hout en biologische catering. In dit verband is het initiatief ‘Proeftuin Amsterdam’ een geweldig voorbeeld, al vroeg op de politieke agenda gezet door onze partijgenoot Auke Bijlsma. Een ander belangrijk actiepunt is de koploperalliantie, waarbij met bouwers, ontwikkelaars, woningcorporaties en energiebedrijven werk wordt gemaakt van energiebesparing in bestaande woningbouw. Allianties zijn belangrijk in onze milieuvisie. Tijdens een bijeenkomst van de PvdA fractie met vertegenwoordigers van grote ondernemingen en de Kamer van Koophandel is duidelijk geworden hoe welwillend deze partijen zijn om gezamenlijk een duurzame economie tot stand te brengen. Wisten jullie trouwens dat wij in Amsterdam bedrijven aantrekken, die hoog genoteerd staan op de Dow Jones Sustainability Index? Tenslotte kunnen wij niets zonder de burgers van deze stad. Wij betrekken en stimuleren alle Amsterdammers om mee te werken aan een schone en leefbare stad.
Wat betekenen de nieuwe milieuplannen voor de Amsterdamse huurders? Grootschalige isolatie kost ook veel geld.
De Gemeente wil met dit plan aantonen dat vernieuwing in de bestaande bouw mogelijk is. De kosten voor de huurder mogen niet hoger worden. Huurders zien hun energie rekening steeds stijgen. In de afgelopen jaren is die met 85% gestegen. Huurders moeten hier dus juist voordeel van hebben. 6 verschillende units van Nuon zullen hieraan elk een bijdrage van 40 uur leveren.
Wat kunnen Amsterdammers zelf doen om het milieuklimaat te verbeteren?
Dat kan op zoveel manieren. Ik gebruik nu spaarlampen en vind het geweldig. De aanschaf is duurder, maar je doet er jaren mee. De auto laten staan (moet ik vaker doen), minder plastic tasjes, wassen op lagere temperaturen. Op www.zine.nu vind je hele goede tips om aan verbetering van het milieu mee te werken. Als je ze opvolgt kan dat ook schelen in de portemonnee.
Amsterdam afficheert zich met dit plan als milieustad bij uitstek. Hoe staat u dan tegenover de invoering van een systeem van gescheiden GFT-afval door middel van speciale containers? In veel provinciesteden is dit al sinds jaar en dag gebruikelijk.
Ook in Amsterdam werd in veel stadsdelen het gft-afval gescheiden opgehaald. We kennen de groene bakken hopelijk nog wel. Deze gescheiden inzameling is afgeschaft omdat het scheiden van gft-afval niet meer rendabel was. Wij hebben een vernieuwd vuilverbrandingsysteem, waar dankzij het gft-afval waterstof geproduceerd kan worden, dat wij kunnen gebruiken om bijvoorbeeld de stadsbussen te laten rijden.