24 december 2006

5 vragen over 'gestopte huurliberalisering'

Het actiecomité Stop Dekker/Winsemius heeft besloten zichzelf op te heffen, sinds de Eerste Kamer deze voorstellen controversieel heeft verklaard. Is de huurliberalisatie definitief van de baan?
Ja. De VVD blijft buiten de nieuwe regeringscoalitie, zo lijkt het. En die partij was eigenlijk de enige echte grote voorstander van liberalisering. Er komt naar het zich laat aanzien sowieso een coalitie met de PvdA en wij zijn altijd klip en klaar geweest in onze mening: geen liberalisering.

Op 22 december was de opheffing van het comité ’Winsemius Stop’. Heeft u het gevoel de oorlog gewonnen te hebben? Is het Pyrrusoverwinning?
Het is juist wel glorieus. Zelden werd door maatschappelijk verzet een zo grote koerswijziging bereikt. Alle huurders van Nederland willen we dan ook bedanken voor hun inzet. Pyrrus won met hele grote verliezen. Wij van de ’linkse coalitie’ hebben geen verliezen geleden, enkel gewonnen.

Zaten er eigenlijk ook positieve punten aan die liberalisatie?
Nee.

Heeft u zelf eigenlijk betere voorstellen om de vastgeroeste woningmarkt los te wrikken?
Jazeker. In Amsterdam is donderdag in de raad het PvdA-voorstel voor een renteloze starterslening aangenomen voor mensen die een huis kopen en een sociale huurwoning achterlaten. Dit bevordert de doorstroming. Of neem ons voorstel voor goedkope nieuwbouwwoningen in Maatschappelijk gebonden eigendom. Dit alles leidt tot doorstroming, en de plannen van Dekker/Winsemius leidden juist tot minder doorstroming. Verder staat in ons verkiezingsprogramma het plan om het puntenstelsel op te rekken, zodat er een ’middensegment’ op de huurmarkt ontstaat tussen 600 en 800 euro. En het plan de hypotheekrenteaftrek te beperken, evenals de overdrachtsbelasting, zodat verhuizen minder duur wordt. Maar het denken gaat door. Wellicht kunnen we met de ’stoppers’ een nieuw comité vormen voor nieuwe linkse hervormingen van de woningmarkt.

Als er over vier jaar (of eerder) weer verkiezingen zijn, en VVD en CDA winnen, komt die liberalisatie er alsnog? Of gaat u nu investeren zodat het vrijgeven van de huurmarkt ook dan niet aan de orde is?
Als de kiezers massaal op partijen stemmen die voor huurliberalisering stemmen kan het uiteraard weer op de agenda komen te staan. Maar wij kunnen ons dat moeilijk voorstellen.