2 mei 2007

1 mei viering in ’t Schouw in Noord

Fractievoorzitter Manon van der Garde en gemeenteraadslid Sabina Gazic deelden op 1 mei rozen uit in verzorgingshuis ’t Schouw in Amsterdam Noord. Het verzorgingshuis had zelf een heel programma in elkaar gezet voor deze 1 mei-viering. Het Schouwkoor zong echte, originele strijdliederen en een bestuurslid van de PvdA in Noord deelde speldjes uit aan mensen die het hebben gepresteerd om zestig jaar lid te zijn van de Partij van de Arbeid. Het personeel van ’t Schouw had in voorgaande jaren een vrije dag op 1 mei, maar dit jaar waren ze bij de viering aanwezig.

Staatssecretaris Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Jet Bussemaker, sprak namelijk niet alleen voor de bewoners, maar juist ook voor het personeel. Bussemaker noemde in haar toespraak 1 mei vanaf nu ook de dag van de beroepseer in de zorg: “Werken in de zorg is iets om trots op te zijn. Maar nog veel te vaak wordt het weggezet als billen wassen.” Ze wil het eergevoel van werkers in de publieke sector te stimuleren. Door ervoor te zorgen dat ze hun tijd zoveel mogelijk kunnen besteden aan waar ze voor gekozen hebben: de zorg. Dit kan door de werkers in de zorg en niet managers centraal te stellen. En door te zorgen voor een soepele overgang van onderwijs naar werk. In de korte tijd dat Bussemaker staatssecretaris is, heeft ze gezorgd voor een fonds waaruit de begeleiding van stagiaires bekostigd kan worden. Ook de Stichting Beroepseer was voor de gelegenheid aanwezig en vertelde dat het doel van de stichting is om mensen in de publieke sector met meer trots hun werk te kunnen laten doen. Dat sluit goed aan bij het verzoek van de PvdA in Amsterdam om een onderzoek te doen naar de werkdruk van agenten, leerkrachten en verpleegkundigen. Het college van B&W heeft enkele weken geleden positief gereageerd op dit PvdA-initiatief en zal het met de drie andere grote steden gaan uitvoeren. Uiteindelijk moet dat uitmonden in een actieplan voor de werkers in de publieke sector in de vier grote steden en vooral in Amsterdam. Manon van der Garde start deze week op de website een briefwisseling met mensen die werken in de zorg, het onderwijs of bij de politie.

In het vraaggesprek dat Jet Bussemaker met de bewoners en het personeel van het Schouw had vandaag kwam ook het openbaar vervoer aan de orde. Manon van der Garde kon toelichten dat er vanaf 1 januari 2008 een proef komt met gratis openbaar vervoer voor ouderen in Amsterdam. En daar was men zichtbaar blij mee.