12 oktober 2009

Ossel: ‘Voorkom gat in cv jongeren’

Samenvatting speech wethouder Ossel
8 oktober conferentie ‘Jeugdwerkeloosheid en Wajong’

• Deze crisis slaat toe zonder aanziens des persoons, ook hoog opgeleide jongeren komen moeilijker aan een baan. We moeten dus in de boven- en de onderkant investeren.

• Jongeren die hardcore in de problemen zitten, maar wel willen hebben niets aan alleen repressief optreden. Die zijn gebaat bij een baan, met als nodig begeleiding daarnaartoe. Dat is de sociale opgave.

• Vorige week vond de kick off plaats van het Regionale Actieplan Jeugdwerkloosheid, ondertekend door regio Groot Amsterdam en het Rijk. Dat betekent de start van een intensieve samenwerking in de regio om jeugdwerkloosheid op te vangen.

• De inzet is; zorgen dat die jongeren geen gat in hun cv opbouwen. Niet op de bank zitten. Geen achterstand zodra de arbeidsmarkt weer aantrekt. Laat dat tevens mijn eerste propositie zijn; zorg dat jongeren bezig blijven, mee blijven draaien in de maatschappij. Dat doen we door:

(1) Jongeren stimuleren om langer door te leren. (2) En tijdelijke traineeplekken voor jongeren creëren om werkervaring op te doen.

• Er is geen excuus om niet te investeren in de toekomst van je bedrijf en deze stad. Het is geen hulpverlening, het is een gezonde investering in je bedrijf en in de stad.

• Er is een woud aan regelingen en voorzieningen waar het bedrijfsleven gebruik van kan maken; loonkostensubsidies hebben we verhoogd. Staatssecretaris de Jager heeft voor ontheffing van loonkosten tot 23 jaar gezorgd. Werkgevers hebben geen excuus.

• En nog belangrijker; ook voor jongeren is er geen excuus. Investeer in jezelf. Loop niet te lamzakken. Niet zeuren. Je best doen, dan kom ik je helpen. En dan is er ook een werkgever die je wilt helpen.

• Ik heb vertrouwen in de 5% regeling. Die regeling, die kort geleden in de gemeenteraad is aangenomen zegt dat alle diensten en afdelingen er naar moeten streven om 5% Wajong of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te hebben. Dat is geen makkelijke opgave – allerminst. Maar het is de moeite waard.

• Voor Wajongers zou het niet uit moeten maken onder welke instantie hij valt. Ik zou graag de 5 werkpleinen gebruiken om jongeren een aanbod te doen dat het best bij hen past. Daar kan je kennis en kunde van UWV en gemeente samen laten komen. Eén loket voor Wajongers!

Houd de website in de gaten voor het volledige verslag en nog meer foto’s van deze bijeenkomst.