7 oktober 2009

VVD en PvdA: snel oplossing oostelijke ontsluiting IJburg

Het voorstel van de Amsterdamse gemeenteraadsfracties van PvdA en VVD dat het College actief stadsdeelwethouder Dennis Straat van Zeeburg ondersteunt om zo snel mogelijk een tweede auto-ontsluiting van IJburg aan de oostzijde te realiseren is gisteren met algemene stemmen aangenomen. Het College heeft bij monde van wethouder Van Poelgeest toegezegd zich hiervoor in te gaan spannen. De indieners van de motie VVD-raadslid Robert Flos en PvdA-raadslid Hetti Willemse zijn erg tevreden.

Flos: “Het is onacceptabel dat nu de privé weg over het NUON-terrein sinds kort is afgesloten voor het reguliere autoverkeer er slechts één weg met 2 x 1 rijstrook is om het eiland met de auto op of af te komen. Dit heeft filevorming en veel frustraties bij IJburgers tot gevolg, daarom moet er zo snel mogelijk een tweede ontsluitingsweg komen. ” Willemse: “Wij willen dat deze al beschikbare ontsluitingsweg op korte termijn beschikbaar komt totdat eind 2012 de definitieve tweede auto-ontsluiting gereed is. Hierbij moet het accent liggen op de inwoners van IJburg: we willen voorkomen dat de tijdelijke oplossing leidt tot allerlei sluipverkeer door IJburg dat IJburg niet als aankomst- of vertrekbestemming heeft.”

Van Poelgeest heeft in de raadsvergadering van gisteren toegezegd ondersteuning te leveren bij het zoeken van alternatieven voor de tweede auto-ontsluiting op korte termijn, waarbij het waarborgen van de verkeersveiligheid en een acceptabel financieel plaatje de randvoorwaarden zijn. Daarnaast gaf Van Poelgeest aan met diverse maatregelen bezig te zijn om ook de bestaande westelijke ontsluiting op de IJburglaan onder andere door betere afstelling van stoplichten, toeritdosering naar de A1 te verbeteren en een andere inrichting van de afritten van de A1.

Stadsdeelwethouder Dennis Straat is op dit moment in druk in onderhandeling met de gemeenten Diemen en Muiden en de NUON voor het vinden van een oplossing. Dennis Straat: “Wij hopen dat we door deze massieve steun vanuit de gemeenteraad, met hulp van het College zo snel mogelijk spijkers met koppen te kunnen slaan en de IJburgers kunnen verlossen van hun dagelijkse files.”