4 oktober 2009

Bestemmingsplan Zeeburgereiland

Zeeburgereiland ligt in het noordoosten van de stad, tussen IJburg en het oostelijk havengebied. Na de herontwikkeling, die in verschillende fasen zal plaatsvinden, zal Zeeburgereiland functioneren als een schakel tussen de verschillende verstedelijkte delen van het oostelijk deel van de stad.

Met het besluit om de rioolzuiveringsinstallatie Oost te verplaatsen naar het westelijk havengebied, is de weg vrijgemaakt om 5.000 tot 6.000 woningen te realiseren op die plek. Daarnaast komt er onder meer een sportveld en een school voor voortgezet onderwijs. PvdA fractielid Hetti Willemse diende vier moties in ter aanvulling op het bestemmingsplan, die alle vier door de raad op 30 september zijn aangenomen:

1. In het huidige bestemmingsplan is jongerenhuisvesting niet opgenomen. De raad heeft het college verzocht jongerenwoningen toe te voegen aan het plan.
  2. In het bestemmingsplan is er plek ingeruimd voor parkeren op openbaar terrein. Ondergronds parkeren is duur, maar in het belang van de leefbaarheid en optimaal gebruik van de openbare ruimte, verzoekt de raad het college om te onderzoeken of er toch financiële mogelijkheden zijn om het parkeren onder de sportvelden te realiseren.
  3. De PvdA heeft zich hard gemaakt voor het toestaan van short stay, de tijdelijke verhuur van woningen aan bijvoorbeeld expats. Dat is wel aan bepaalde voorwaarden gekoppeld. De huidige passage in het bestemmingsplan zou zo kunnen uitpakken dat elke nieuwbouwwoning in theorie voor short stay wordt gebruikt zonder dat daar enige melding van wordt gedaan of een vergunning voor is vereist. De raad heeft het college gevraagd met een voorstel te komen voor short stay in nieuwbouwwoningen, zoals op Zeeburgereiland.
  4. Het bestemmingsplan voorziet in speelplekken voor kinderen van 0 tot 17 jaar. Maar de PvdA (en de raad) zouden graag willen zien dat er ook ontmoetingsplekken komen en ruimte voor sport en spel voor alle leeftijdsgroepen.