29 september 2009

Geen extra bebouwing in Oosterpark

Tijdens de stadsdeelraad Oost-Watergraafsmeer heeft een ruime meerderheid van de stadsdeelraad ingestemd met het voorstel van de PvdA en GroenLinks om geen extra bebouwing in het Oosterpark te realiseren. Uitbreidingen van Hotel Arena, het Tropeninstituut of het Tropenhotel kunnen alleen doorgaan als elders in het park gebouwen verdwijnen. Op deze manier wil de PvdA een groot toegankelijk park realiseren voor de bewoners van Oost-Watergraafsmeer. De verdubbeling van het Oosterpark maakt het park groter en groener.

Hoogte
Ook mag er niet hoger worden gebouwd dan de bestaande bebouwing in het Oosterpark met uitzondering van de toneeltoren die noodzakelijk is om de technische voorzieningen van het nieuwe Tropentheater te realiseren.

Kinderen Eerst
Het middengebied van de noordrand van het Oosterpark wordt ingericht voor kinderen en jongeren. In het voorstel van de PvdA en GroenLinks is in dit gebied ruimte voor de kinderdagverblijven, het Amstellyceum, een kinderboerderij, een eventueel nieuw pierenbad en andere voorzieningen voor kinderen. In de uitwerking van de plannen neemt het Dagelijks Bestuur deze wensen mee. Hoe het gebied er precies komt uit te zien en welke voorzieningen voor kinderen daarbij horen komt in de verdere uitwerking van de verdubbeling van het Oosterpark.

Dubbeltjeswoningen
Op initiatief van de PvdA en GroenLinks krijgen de Dubbeltjeswoningen extra aandacht in het park. De PvdA is tegen sloop van deze woningen en houdt de eventuele plannen van de Key nauwlettend in de gaten. Ook komt er geen doorgang vanaf de Mauritskade langs de Dubbeltjeswoningen naar het park. Het rustige straatje van de Dubbeltjeswoningen, een pareltje in ons stadsdeel, blijft rustig en veilig.