29 september 2009

Sluiting As-Siddieq mogelijk

Sluiting van de islamitische basisschool As-Siddieq komt in zicht als er geen grote verbeteringen komen. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Onderwijs) sluit niets uit als de school niet beter gaat presteren, met name op het gebied van burgerschap en integratie, zo liet ze vrijdagochtend weten.

Het rijk, de gemeente en stadsdeel De Baarsjes leggen de school strafkortingen op van in totaal zes ton. Dijksma houdt vijf procent van de rijksbijdrage aan de As-Siddieqschool in, omdat de school de afspraken om het onderwijs over burgerschap en integratie te verbeteren, niet nakomt. Het gaat om een bedrag van 225.000 euro op een begroting van 4,5 miljoen. Als de school in maart voldoet aan de afspraken, kan de strafkorting worden opgeheven. Maar het ministerie kan de korting ook verhogen als de situatie niet verbetert.

Dijksma reageert daarmee op een kritisch rapport van de Onderwijsinspectie, die tal van tekortkomingen op de school constateerde. De kwaliteit van het onderwijs is zwak en beloften om te werken aan integratie werden niet ingelost.

Wethouder Asscher zegde donderdag na een gesprek met het schoolbestuur het vertrouwen op in het bestuur. Hij eist een radicale verandering van dat bestuur als voorwaarde om verder te praten.

De gemeente houdt subsidies voor de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs (30.000 euro) en vergroten van de taalbetrokkenheid van ouders (180.000 euro) in. Ook stadsdeel De Baarsjes stopt de subsidie van ongeveer twee ton. Subsidies die direct ten goede komen van de kinderen, zoals voor schoolzwemmen, worden gehandhaafd.

Bestuurslid Abdel Rahman El Shershaby zegt het ‘jammer’ te vinden dat ‘we het vooringenomen gevoel’ van Asscher niet hebben kunnen wegnemen.’ Volgens hem zijn de kortingen ‘een politieke kwestie’ en wil de PvdA daarmee zetels winnen bij de komende verkiezingen. El Shershaby zegt dat het bestuur zeker zal worden uitgebreid, en dat er mogelijk bestuursleden worden vervangen.