29 september 2009

PvdA start petitie tegen taxichaos

De PvdA gemeenteraadsfractie is een petitie gestart op petities.nl waarin zij staatssecretaris Tineke Huizinga, de Eerste en Tweede kamer oproept om snel de taxiwet te wijzigen. De PvdA fractie wil dat het uitgeven, handhaven en intrekken van vergunningen beter wordt gewaarborgd, zodat de taxiproblemen in de hoofdstad deugdelijk kunnen worden opgelost.

Woordvoerder Myriam Bergervoet: ‘Het college doet op dit moment alles wat zij kan. De handhaving en het toezicht zijn geïntensiveerd, de infrastructuur op de taxistandplaatsen is verbeterd, er zijn keurmerken ingevoerd, de regels om over bus- en trambaan te rijden zijn verscherpt en 2200 chauffeurs moeten opnieuw examen afleggen om een ontheffing te krijgen. Toch blijft het college met handen gebonden. Die nieuwe taxiwet is heel snel nodig. Het is de enige manier om de taxichaos structureel aan te pakken.’

Met deze petitie geeft PvdA gemeenteraadsfractie een signaal af: het kán zo niet langer. Ondanks het feit dat iedereen het er over eens lijkt dat nieuwe wetgeving – mét een grotere bevoegdheid voor gemeenten – nodig is, zit er weinig of geen beweging in het dossier. De PvdA wil daarom samen met de Amsterdammers de druk op Den Haag vergroten.

Bergervoet: ‘Met deze petitie geven wij Amsterdammers de kans om zich uit te spreken en sterk te maken tegen taxichauffeurs die zich misdragen en de branche verpesten. Overal waar ik kom merk ik dat mensen de problemen met de taxi’s meer dan zat zijn. Het gedonder met taxi’s is slecht voor het imago van Amsterdam en kost ons handenvol geld in een tijd dat middelen schaars zijn ’

Onderteken de petitie Den Haag, maak haast met de nieuwe taxiwet!