28 september 2009

Albert Heijn zet zich in voor probleemwijken

AMSTERDAM (ANP) – Albert Heijn gaat leerwerktrajecten aanbieden aan jongeren uit Amsterdamse probleemwijken. Circa 25 jongens en meisjes beginnen dit najaar aan zo’n tweejarig traject. Het is een proef.

Albert Heijn-topman Dick Boer, minister Eberhard van der Laan (Wijken) en de Amsterdamse wethouder Freek Ossel (wijkaanpak) hebben hier maandag afspraken over getekend. Daarin staat verder dat de supermarktketen zich de komende tijd gaat inzetten voor probleemwijken in het hele land.

Albert Heijn heeft 43 winkels in 25 zogenoemde aandachtswijken. Die gaan de komende tijd kijken hoe ze zich kunnen inzetten voor de buurt. Daarbij valt te denken aan het opknappen van het eigen pand, het inrichten van een plek waar bewoners informatie over de wijk kunnen krijgen of het meehelpen bij buurtactiviteiten.

Het is de bedoeling dat de supermarkten hierbij gaan samenwerken met gemeenten en lokale winkeliers. Eind 2010 kijken Albert Heijn en de minister of de aanpak een succes is en of die moet doorgaan. De afspraken volgen op een proef bij drie Albert Heijn-filialen in Amsterdam-West eerder dit jaar. De betrokken partijen waren daar tevreden over.

Op donderdag 8 oktober organiseert de PvdA gemeenteraadsfractie een conferentie over jeugdwerkloosheid en Wajong. Klik hier voor de uitnodiging.