25 september 2009

Het kabinet werkt zeker ook voor Amsterdam

Vandaag, 25 september stond er een interview met Maarten van Poelgeest, Groen Links wethouder Ruimtelijke ordening en Grondzaken in de Volkskrant naar aanleiding van de start van Amsterdam Vrijstaat, de Biënnale en de binnekort te verwachten structuurvisie Amsterdam met de daarbij spelende complexe opgaven als het gaat om de woningbouw.

We prijzen de bedoelingen van de wethouder om landelijk aandacht te genereren voor Amsterdam, met name voor de problemen waarvoor Amsterdam staat, gelet op de gigantische woningbouw opgave. De druk op de Amsterdamse woningmarkt is groot. Het is natuurlijk geweldig dat je als stad zo populair bent en dat veel mensen graag in je stad wonen en hem bezoeken. Binnenstedelijk bouwen is maatwerk en er zijn veel hogere kosten aan verbonden dan bouwen buiten de stad. En ook het signaal van de wethouder om niet vanuit gemakzucht of kostenoverwegingen de vraag van de burger om in de stad te willen (blijven) wonen, te negeren en in plaats daarvan maar in verder weg gelegen gebieden de bouwopgave te realiseren, spreekt ons aan. Niet voor niets hebben wij als PVDA Amsterdam de raadsnotitie Mooi Amsterdam al in 2007 ingediend. Het gaat erom dat je zo bouwt dat toekomstige generaties met evenveel plezier van Amsterdam genieten als wij dat doen omdat geïnvesteerd en nagedacht is over de stedenbouw en architectuur. Tot ons grote plezier heeft wethouder Van Poelgeest de notitie omarmt om meer aandacht te geven voor de kwaliteit van wat je bouwt en de consumentenwens.

Minder gecharmeerd zijn wij van de kwalificaties van de wethouder richting het kabinet. Hij noemt het een plattelandskabinet. Wij vinden dat geen juiste typering gelet op de investeringen van het kabinet in de wijkaanpak: juist in de grote steden, ook in Amsterdam, wordt hiermee geïnvesteerd. Onlangs nog heeft PvdA minister Van der Laan alle ingediende Amsterdamse woningbouwprojecten gehonoreerd met een bijdrage uit zijn crisisfonds. Wij treffen in Den Haag wel degelijk een luisterend oor en een bijspringende hand.

Natuurlijk maken wij ons ook zorgen om de toekomst. Het is van eminent belang dat de budgetten voor stedelijke vernieuwing en woningbouw overeind blijven, ook ná 2010 als het kabinet gaat bezuinigen. Anders zal het onmogelijk worden in de grote steden de bouwopgave te blijven realiseren. De financieringsoptie die Van Poelgeest aanreikt, heeft hierbij echter niet onze voorkeur. Hij doet de suggestie om de BTW met 1% te verhogen voor bezoekers van de stad. Wij vinden niet dat het oplossen van de ingewikkelde stedelijke opgave tot een lastenverhoging voor burgers moet leiden. Bovendien is de BTW gebonden aan Europese afspraken, dus een dergelijke maatregel zal lastig in te voeren zijn.