25 september 2009

Muriel Dalgliesh: Harde aanpak wapenbezit

Er is weer een leven weggenomen van een jonge man, zoon, broer, neef, vriend, mede stadsgenoot en vader van zijn familie. We zijn bedroefd en boos!

Er moet onmiddellijk een einde worden gemaakt aan de reeks schietincidenten in Zuidoost. Deze vorm van niets en niemand ontziend zinloos geweld en agressie dient gestopt te worden. Wij, bewoners, ouders, de meeste jongeren, ikzelf en ook burgemeester Job Cohen, zijn het samen meer dan zat! Welke oorzaken er ook achter zitten, de fractie wijst elke vorm van geweld en verheerlijking daarvan af. Wij gaan hierover in gesprek met jongeren, ook uit de muziekcultuur.

De politie doet goed werk en verdient de steun van de gehele gemeenschap, maar de terechte vraag die bewoners ons stellen is, of de snelheid van optreden en het aantal inzetbare agenten steeds voldoende is geweest.

De recente gebeurtenissen tasten het gevoel van veiligheid in Zuidoost aan. Dat mogen wij niet laten gebeuren. Een uitdaging waar de bewoners, het stadsdeel, de politie en de burgemeester samen voor staan. Wij roepen mensen op hun verantwoordelijk te pakken, en de bevoegde instanties om samen te werken aan een veiliger leefomgeving.

SAMEN AANPAKKEN. WAT NU MOET GEBEUREN.
De politie moet alles inzetten om wapens uit de wijk te halen en wapenhandel te bestrijden. De bewoners, jong en oud, roepen wij op om aan de politie te melden als zij iemand kennen die in het bezit is van een wapen of met andere criminele activiteiten bezig is. Wij willen meer politie inzet in de weekeinden en in de nacht. En mobiele standplaatsen als dit nodig is om de reactietijd te bekorten.

Politie en justitie moeten doorgaan met harde repressieve acties tegen alles wat met criminaliteit te maken heeft.
Wij pleiten voor het terughalen van Justitie in de Buurt zoals eerder in de wijk ingezet. Woningcorporaties, controle instanties en huurderverenigingen moeten beter en efficiënter samen werken in de aanpak van illegale bewoning en overlast. Wij willen resultaten zien van Operatie Zoeklicht in Zuidoost.

De gemeente Amsterdam, de Dienst Werk en Inkomen, instellingen in het stadsdeel en het bedrijfsleven moeten de handen inéénslaan. Juist nu in deze tijd van groeiende jeugdwerkloosheid moeten wij jongeren kansen bieden: elke jongere een baan of naar school. Wij willen dat er meer stageplaatsen komen en 300 tijdelijke banen met startsubsidie.

Muriel Dalgliesh,
fractievoorzitter PvdA Zuidoost