9 september 2009

Drukke zomer voor terrascontroleurs

Dertig controleurs van stadsdeel Centrum hebben de afgelopen drie maanden liefst 4579 officiële terrascontroles uitgevoerd. Resultaat: vijf kroegen kregen een boete, drie werd opgedragen hun terras een week te sluiten.

Dat blijkt uit gegevens van het stadsdeel. Overigens is nog geen van deze drie terrassen gesloten geweest; de horecaondernemers hebben protest aangetekend tegen de tijdelijke sluiting.

Het aantal controles is dit jaar vanwege de invoering van het rookverbod fors opgevoerd. Sinds maart controleerden vijftien handhavingsteams van stadsdeel Centrum geregeld alle negenhonderd terrassen in de binnenstad.

Deze zomer ontstond grote ophef over die controles. Horecaondernemers en hun klanten ergerden zich aan alle regels. In juli hield de actiegroep Ai!Amsterdam nog een grote protestactie op de Noordermarkt tegen ‘de truttige terrasregeltjes’ van het stadsdeel. Uit de cijfers blijkt dus dat de controles in elk geval niet hebben geleid tot veel boetes of sluitingen. Bij slechts 42 van de 4579 controles (0,9 procent) legde stadsdeelvoorzitter Els Iping een maatregel op.

Van de 42 brieven die ze verstuurde, bevatten 27 alleen een waarschuwing. Maatregelen worden genomen volgens een stappensysteem. De ondernemer krijgt eerst een waarschuwing, daarna een dwangsom van eerst vijfhonderd en later duizend euro. Bij herhaling kan het stadsdeel het terras voor een week of onbepaalde tijd sluiten, of zelfs de hele horecavergunning intrekken.