8 september 2009

PvdA wil antwoord op vragen over dumpen afval Ghana

Op 12 augustus 2008 stelde de PvdA gemeenteraadsfractie schriftelijke vragen over de mogelijke rol die Amsterdam speelt bij het dumpen van elektronisch afval in Ghana. In een Greenpeace onderzoek naar illegale dump van elektronica in Ghana werd de haven van Amsterdam genoemd als een van de uitvoerhavens.

Op 27 februari 2009 stelde de PvdA aanvullende vragen nadat in Het Parool een bericht was verschenen over een container vol electronica-afval in de Amsterdamse haven. Dit afval zou in Ghana worden gedumpt. De container zat vol met kapotte frituurpannen, waterkokers en ander electronica-afval. Het afval bleek afkomstig van een grote winkelketen.

Tijdens de laatste raadscommissie Zorg & Milieu heeft de PvdA er bij het College op aangedrongen de beide schriftelijke vragen alsnog snel te beantwoorden. Raadsleden Daan Sajet en Peggy Burke hopen op een spoedige beantwoording. Anders zullen zij de vragen tijdens de volgende gemeenteraad aan de orde stellen.

Hieronder de vragen: