3 september 2009

Zal de goede Sint nog komen nu de economie zo lelijk is?

In 2008 vond de 70e intocht van Sinterklaas plaats in Amsterdam. Het lijkt ieder jaar zo’n vanzelfsprekendheid! Natuurlijk komt Sinterklaas op zijn paard, met zijn Pieten, zijn boot en zijn armada. Natuurlijk is Sinterklaas prachtig aangekleed en zien 600 Pieten er uit om door een ringetje te halen. Natuurlijk zijn er dranghekken en verkeersleiders, natuurlijk zijn er pepernoten, natuurlijk ontvangt de burgemeester de Sint, natuurlijk zijn er muziekbands om de hele intocht muzikaal te begeleiden en natuurlijk zijn er twee Sinterklaasvoorstellingen in Theater Carré, waarvan de opbrengst van de kaartjes gaat naar St. Witte Bedjes voor zieke en gehandicapte kinderen. Natuurlijk, want zo is Sint. Sint heeft een groot hart, en houdt van alle kinderen.

De Sinterklaas intocht is na de Uitmarkt de grootste buitenactiviteit in Amsterdam. Ieder jaar staan er zo’n 300.000 tot 350.000 kinderen en ouders langs de kant van de weg om dit oer-Hollandse gebruik weer mee te maken. En ieder jaar geloven we weer dat dit vanzelfsprekend is.

Bijna 1000 vrijwilligers doen mee om iedereen een fijne dag te bezorgen. 600 (!) Pieten staan om 6 uur ’s ochtends al te trappelen om te worden geschminkt. Het organiserend comité is het hele jaar bezig om van de intocht een succes te maken. Het materieel moet in orde zijn, er moet geld worden binnengehaald, er moeten contacten worden onderhouden met de Gemeente, de Marine, de Politie, de duikers, met Carré, het Scheepvaartmuseum en de Stadsschouwburg. Er moet een goede boekhouding worden bijgehouden en de administratieve verantwoording moet kloppen.

En wie betaalt dat allemaal?

Een geslaagde Sinterklaasintocht kost ca. € 300.000 en dat was ook het budget van vorig jaar. Hiervan is ongeveer 50 % giften in natura. Het geld komt normaal gesproken voor een belangrijk deel van bedrijven, die benaderd worden door het Sinterklaas comité en die Sint een warm hart toedragen. De gemeente draagt jaarlijks € 30.000 bij.

De giften in natura lijken in principe niet onder druk te staan. De giften in geld daarentegen wel. Waarom is het toch zo moeilijk om sponsoren te werven voor dit evenement? Je krijgt niet zomaar een groot aantal sponsoren bij elkaar omdat de belangrijke beperking voor sponsoren is, dat er geen grote tegenprestatie geleverd kan worden.

De intocht zelf moet helemaal in het teken van Sint staan en geen commerciële uitstraling hebben.

De belangrijkste particuliere sponsor in geld van 2006, 2007, 2008 en die ieder jaar € 33.000 aan de stichting gaf, wordt in 2009 niet gecontinueerd.

Daarnaast hebben vele kleinere sponsoren zich teruggetrokken, voor een totaalbedrag van ca. € 30.000 met als argument de kredietcrisis.

Bij de intocht van Sint in Amsterdam wordt € 50.000 euro besteed aan veiligheid. Daaronder vallen o.a. afhekken route à € 32.500 en verder begeleiding boottocht, toezichthouders, verkeersregelaars, EHBO, vergunningen Gemeente, etc.

Gezien het feit dat St. Nicolaas binnen een week of twee zich gereed gaat maken om zich in te schepen, heeft de PvdA de volgende vragen:

• Is het college bereidt met de organisatie te gaan praten op zeer korte termijn (de intocht staat gepland op 15 november) en te kijken hoe de intocht toch mogelijk gemaakt kan worden?

• Is het college bereidt terug te koppelen aan de raad(scommissie) wat de oorzaak van de problemen was en hoe die zijn opgelost?