1 juli 2009

Geld voor werk in crisisjaren en voor schone lucht

‘Géén bezuinigingen op maatschappelijke doelen’

De fracties van PvdA en GroenLinks in de Amsterdamse gemeenteraad pleiten deze week voor een plan voor tijdelijke banen in 2010 en 2011. Het is de bedoeling om daar 3 miljoen extra voor uit te trekken bij de Voorjaarsnota. PvdA fractievoorzitter Manon van de Garde: “We helpen mensen op dit moment al zo snel mogelijk aan nieuw werk, maar is er straks nog wel voldoende werk? Wij moeten alles uit de kast trekken om deze crisisjaren te overbruggen en daarom pleiten we voor het creëren van tijdelijke banen in de stad.”

De banen worden door het bedrijfsleven en instellingen gezamenlijk gecreëerd en moeten een maatschappelijk nut hebben. Zo wordt ook werkervaring op gedaan voor een volgende baan.

De voorgenomen bezuiniging op ‘Voorrang voor een gezonde stad’ wordt teruggedraaid. Marco de Goede, financieel woordvoerder GroenLinks: “Het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad is hard nodig, daarom is het belangrijk dat er geld voor beschikbaar blijft.”

Verder zijn de fracties van de PvdA en Groenlinks tegen de bezuinigingen op maatschappelijke doelen. Mozeshuis, de Volksuniversiteit en instellingen voor de jeugd zoals Streetcornerwork moeten hun werk voort kunnen zetten. GroenLinks fractievoorzitter Marieke van Doorninck: “Juist in tijden van economische crisis zijn maatschappelijke instellingen heel belangrijk voor de samenleving.”

Op Stichting Stedelijk Jongerenwerk Amsterdam wordt deels bezuinigd. De besparing die dit oplevert wordt vervolgens besteed aan onderwijskwaliteit en schuldhulpverlening. Zo blijft het geld beschikbaar voor de jeugd.

Het terugdraaien van bezuinigingen kan, omdat de fracties zullen pleiten voor het extra korten op externe inhuur, inzetten op goedkopere huisvesting van gemeentelijke diensten en slimmer inkopen. Michiel Mulder, financieel woordvoerder PvdA: “Door zelf efficiënter te werken en het aantal externe adviseurs terug te brengen kan de gemeente geld besparen om geld voor belangrijk maatschappelijke doelen beschikbaar te houden.”