14 juni 2009

PvdA Noord-Holland steunt motie van wantrouwen tegen Borghouts

Gewestelijke vergadering NH dd 13-6-2009

Politiek het belangrijkste punt op de agenda was de “bestuurscrisis” naar aanleiding van de waarschijnlijk verloren tientallen miljoenen euro aan Icesave en het rapport dat daarover verscheen. Naast de verkiezing van Marian Dekker als afgevaardigde naar de politieke ledenvergadering met 116 stemmen (totaal uitgebracht 154 stemmen), was dit het enige punt van de agenda dat werd afgehandeld. De discussie nadat Tjeerd Talsma de overrompelende gebeurtenissen van de laatste week had geschetst ging helaas veel meer over de poppetjes dan over wat er verbeterd moet worden in de structuur van de Staten om dit soort rampen te voorkomen.

Het rapport stelt dat er vele fouten zijn gemaakt, met als belangrijkste fout dat in de organisatie maar 1 paar ogen (!!!!) keek naar het wegzetten van miljoenen. Er werd alleen gekeken naar de hoogste rente, niet naar de voordelen van de Bank Nederlandse gemeenten of naar banken met een triple AAA certificaat.

Belangrijkste reden voor de overige gedeputeerden om af te treden nadat de twee VVD gedeputeerden dat hadden gedaan, was de breuk die in het college was opgetreden. De strategie van de VVD wilde men daarmee doorbreken. De vergadering vroeg zich af of ze nu met z’n allen niet juist in de val van de VVD waren gelopen.
Volgens het rapport trof Peter Visser als gedeputeerde Personeel en Organisatie geen blaam wat de miljoenenstrop betrof, maar Commissaris van de Koningin Borghouts beweerde een kwartier voor de cruciale vergadering (en aan de pers) dat het wel zo was, een rattenstreek dus.

Tijdens de vergadering werd een motie van de afdeling Haarlemmermeer ingediend. De fractievoorzitter verzocht de vergadering deze niet in stemming te brengen, maar ze werd na lange discussie en enige afzwakking met 85 tegen 79 stemmen aangenomen. De aangenomen motie luidt:

De gewestelijke vergadering etc.…
1. In de wetenschap dat:
a. De Partij van de Arbeid openheid, duidelijkheid en oprechtheid hoog in het vaandel heeft;
b. De Partij van de Arbeid vindt dat het vertrouwen gegeven aan de (al dan niet gekozen) bestuurders, deze bestuurders ook hun verantwoording volledig zullen dragen en de consequentie zullen nemen van hun beslissingen;
2. Overwegende dat bij ingrijpende gebeurtenissen die samenhangen met politiek
functioneren, het nodig is dat daar consequenties aan worden verbinden;
3 Verzoekt de PvdA fractie in Provinciale Staten de volgende strategie te gaan volgen:
a. In de vergadering van 15 juni 2009 moties van wantrouwen tegen de Commissaris van de Koningin te ondersteunen en/of zelf een motie van wantrouwen in te dienen.
b. Bij voorkeur, in een eventueel nieuw college, zitting te nemen met uitsluitend andere personen, maar op zijn minst zonder de meest verantwoordelijke uit het huidige, demissionaire, college.
En gaat over tot de orde van de dag.

Maandag 15 juni is verantwoordingsdag in de Staten, het belooft spannend te worden.

Toen was het al ruim middag en na een korte lunchpauze werd NUON niet meer behandeld. Het was ook verantwoordingsdag “Ruimtelijke ordening”. Na eerst een uiteenzetting over de nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening met als ingangsdatum 1-1-2010 en als intentie: kansen centraal stellen in de RO plannen, geen regels en beperkingen, decentraal wat kan en centraal wat moet, kon overgegaan worden naar de veel inspirerende voordracht van Tjeerd Dijkstra, oud-rijksbouwmeester.
Tot 2040 moeten in NH 211.000 woningen worden gebouwd, dat is 6x de grootte van Purmerend. Dat moet niet gebeuren in de groene (beschermd landschap) gebieden en in de groene lobben van Amsterdam, maar door verdichting van de huidige stadsbouw naar tenminste 60 woningen per ha. Er moet gezorgd worden voor een perfecte aansluiting op het openbaar vervoer, de Noord-Zuid-lijn moet worden doorgetrokken naar de Purmer, waar ook nog veel woningbouw gepland kunnen worden. Alles bij elkaar waren er goede argumenten om aan burgers van verdichtingbouw te overtuigen.

De afsluiting en de borrel hebben we niet meegemaakt, het weer was te mooi, maar het was beslist een van de betere gewestelijke vergaderingen.

Zondag 14 juni 2009

Reinie Kaas