10 juni 2009

PvdA: geef kleine bedrijven een kans bij overheidsaanbestedingen

Door de kredietcrisis heeft het hele bedrijfsleven het moeilijk. Een van de weinige partijen die nu nog investeert is de overheid. Door eisen die gesteld worden aan overheidsopdrachten gaan deze echter in veel gevallen naar grote bedrijven. Kleine bedrijven vissen achter het net.

De PvdA-Amsterdam komt met een oplossing voor dit probleem. In Amsterdam willen we voortaan de eis stellen dat van de omzet die voortvloeit uit een overheidsopdracht, 20-25% wordt uitgevoerd door kleine bedrijven (MKB-ondernemers). Dit kan in de rol van onderaannemer. In de Verenigde Staten wordt dit ‘subcontractor’ genoemd en functioneert dit systeem al jarenlang naar volle tevredenheid.

Michiel Mulder: ‘Een kwart van de Amsterdammers werkt in het midden- en kleinbedrijf. Door de kredietcrisis vallen daar de hardste klappen. Marktpartijen trekken opdrachten in en bij de overheid, die nog wel investeert in de economie, komen ze niet aan de bak. Met deze maatregel pakken we dat probleem aan. Het kan het Amsterdamse midden- en kleinbedrijf tientallen miljoenen extra omzet opleveren.’

Derya Kaplan: ‘In veel gesprekken die ik heb met kleine ondernemers komt het probleem van de gemeentelijke aanbestedingen naar boven. MKB-Amsterdam luidde onlangs de noodklok. Naast het verminderen van het bijeenvoegen van overheidsopdrachten, is dit een belangrijke maatregel op kleine bedrijven door de crisis te helpen.’

De PvdA-Amsterdam wil het initiatiefvoorstel over de zogeheten subcontracters binnen een maand in de gemeenteraad bespreken, na advies van het college van B&W.