9 juni 2009

Leontien’s ladies ride

Zondagmorgen kwart voor negen op de fiets door verstild Amsterdam. Op weg naar een bijzondere gebeurtenis. Meervoudig wielerkampioen Leontien van Moorsel is dit jaar voor het eerst in Amsterdam met haar Leontiens Ladies Ride. Steden als Den Bosch en Zwolle zijn al ons voor gegaan. Maar vandaag gaan de vrouwen op de fiets in Amsterdam.

Het spektakel begint in het Olympisch stadion waar zeker 2500 tot 3000 vrouwen zich met fiets opmaken voor tochten van 65, 35 en 15 kilometer. De vrouwen komen van overal en daarmee is Leontien’s Ladies Ride ook een prachtige fiets promotie voor de stad.

Onze altijd sportieve, energieke en enthousiaste wethouder Carolien Gehrels heeft een gemeenteploeg samengesteld bestaande uit vrouwelijke gemeenteraad en deelraadsleden door alle partijen heen.

Gekleed in haar Giro d’Italia wielrenoutfit geeft Carolien Gehrels met Leontien van Moorsel om half elf (onder wijl horen we Queen spelen I want to ride my bicycle…) het startschot en bijt ze samen met Leontien de spits af. Ik heb diep respect voor een sportvrouw als Leontien van Moorsel en hoe zij nu met haar naam “vrouw en fiets” geweldig , ook commercieel natuurlijk op de kaart weet te zetten.

Wij volgen snel, en in rap tempo maar met voldoende adem om onderling op de fiets met elkaar te spreken, trappen we onder perfecte fietscondities (de weergoden waren ons zeer welgevallig) de 35 kilometer. Het is geweldig om te zien hoe een enorme sliert vrouwelijke fietsers, waarbij vele in kleurige outfits soepel via Amsterdam Zuid, de Amsterdamse grachten, de Amstelveensche weg op fietsen, Amstelveen ronden en via het Amsterdamse Bos weer Amsterdam Zuid bereiken. Terug in het Olympisch stadion worden we met een glaasje prosecco onthaald.

Leontien mag wat mij betreft jaarlijks Amsterdam aan doen.