Door op 26 februari 2013

Bestuurskring Amsterdam over de ‘bezuinigingsreligie’

De BAR (Bestuurskring Amsterdamse Regio) organiseert op 22 maart vanaf half acht een Politieke Salon over ‘Bezuinigingsreligie’. We bespreken het bezuinigingsbeleid bij het Rijk, BAR-provincies, Amsterdam en andere BAR-gemeenten met onder andere Marjolein Moorman, Hans Spekman (onder voorbehoud), Pierre Heijnen en Paul Tang.

In de dertiger jaren van de vorige eeuw was Nederland het land dat het langste ellende had van de toenmalige grote crisis. Omdat de kabinetten Colijn (I t/m V) vasthielden aan de gouden standaard en bezuinigen als remedie. Rutte lijkt zijn opvolger te willen zijn (en de PvdA doet mee).

Wat raar is omdat Colijn allesbehalve liberaal was en het rechtse kabinet van Agt/Wiegel zo’n beetje de grootste verspiller aller tijden. Terwijl de liberaal Keynes bijna een eeuw geleden al duidelijk maakte dat teveel bezuinigen in een economische situatie als de huidige het domste is wat je kunt doen.

En omdat de sociaal-democraat Coen Teulings het met Keynes eens is (steeds meer economen trouwens en ook het Internationaal Monetair Fonds) wordt hij weggewerkt. En dan beroept Rutte zich ook nog op Drees. Die toch echt de Marshall-hulp benutte voor groei en niet voor het wegwerken van de staatsschuld. Tja.

De avond wordt geleid door fractievoorzitter Marjolein Moorman. Met Hans Spekman (onder voorbehoud) en Miep van Diggelen. Over het rijksbeleid met Pierre Heijnen en Paul Tang, over provincies en regiogemeenten met Elvira Sweet en Jeroen Nobel, over Amsterdam  met Arco Verburg en Godfried Lambriex (onder voorbehoud).

De bijbehorende stukken zijn hier te vinden.

Aanmelden doet u bij Anne Huying, via mail of op telefoonnummer 020-4193125.

Begin borrel: 18:30
Aanvang: 19:30

Locatie: NH Tropen Hotel, Linaeusstraat 2C, Amsterdam

Grotere kaart weergeven