2 juni 2009

PvdA TV over de Europese verkiezingen

René Cuperus hoopt als parlementslid een verbindingsschakel te kunnen zijn tussen hoogopgeleiden die kansen zien in Europa en laagopgeleiden die een zekere angst hebben voor Europa. Hij pleit voor meer bescheidenheid. Het parlement zou zich veel meer moeten richten op het uitwisselen van transnationale ervaringen, in plaats van het proberen op te leggen van uniforme regels. Juist die rigide regelgeving zorgt voor een anti-Europese gezindheid.

Van Tuyll vindt dat er in Europa maar ook in Den Haag te weinig wordt gedaan aan het bestrijden van de crisis. Nederland is een open economie in de relatief gesloten economie van Europa. De dramatische vraaguitval moet op Europees niveau aangepakt worden. Volgens Cuperus moet de balans tussen de markt en de staat hersteld worden. Hervormingen van het Angelsaksische financieel kapitalistische systeem zijn nodig. De rechtse meerderheid in het Europees Parlement heeft de afgelopen jaren veel hervormingen tegen gehouden en dat moet veranderen. Ook wil hij dat duurzaamheid wordt gekoppeld aan werkgelegenheid.

Verder pleit Van Tuyll voor een Europees meldpunt voor klachten, dat de burger serieus neemt. Mensen voelen dat ze geen controle hebben op de Europese besluitvorming. De grip van de burger op de macht moet hersteld worden. Ook is het vreemd dat D66, uitgesproken voorstanders van Europa, en de VVD, nogal gereserveerd ten opzichte van Europa, straks samen in een fractie zitting nemen. En een stem op het CDA is indirect ook een stem op Berlusconi. Daarom wil de Liberaal Democratische Partij dat burgers voortaan kandidaten kunnen kiezen via Europese kieslijsten. Dan weet iedereen waar hij of zij aan toe is.

Woensdagavond 3 juni om 19:00 uur op Salto A1 PvdA kredietcrisis tv met René Cuperus en Sammy van Tuyll.