17 mei 2009

Kansrijk Zuidoost

Een visitekaartje afgegeven

In Amsterdam Zuidoost gaat het stadsdeelbestuur armoede ook preventief te lijf. Voorkomen is beter dan genezen is een gezegde dat hier zeer van toepassing is. Daarom is de verantwoordelijke bestuurder, Jude Kehla van de PvdA, met dit project begonnen dat nu ook elders in Amsterdam navolging vindt. De medewerkers van ‘Kansrijk Zuidoost’ zoeken de mensen op, en als zij afwezig zijn wordt een visitekaartje achtergelaten. Van een bewoonster die ik tegen kwam en wist dat ik lid ben van de PvdA-fractie in de stadsdeelraad, kreeg ik een spontane reactie omdat zij de aanpak verrassend vindt.

"Ik wil u graag iets vertellen. Ik kwam thuis -was boodschappen doen- maakte mijn deur open en vond een visite kaartje van iemand van het Stadsdeel dat door de deuropening was binnen geschoven. Ik was verrast en keek hier van op, waarom niet in mijn brievenbus, vroeg ik mij af? Dit voorval bleef mij bezig houden, en na enkele dagen belde ik naar het nummer dat op het visite kaartje stond vermeld. Ik werd zeer correct te woord gestaan door de mevrouw en een afspraak werd gemaakt. Zij zou op huisbezoek bij mij komen op de afgesproken dag. Dit vond ik toch prettiger dan ergens op een kantoor te moeten aanmelden. Tijdens het bezoek van de hostess vertelde zij mij over het project dat verschillende terreinen bestrijkt. Hulp en advies bieden in geval van huurachterstand, maatschappelijke problemen, verwijzing naar de voedselbank en MADI. Ook werd informatie gegeven over de zorgverzekering en gezondheidszaken."

Deze bewoonster had nog andere problemen, die zij ter sprake bracht. Bewoonster heeft last van tocht, overal in het huis en het vreemde is dat het huis kort geleden gerenoveerd is. Deze klachten werden genoteerd en doorgestuurd naar ROCHDALE. De woningcorporatie heeft inmiddels gebeld en een afspraak gemaakt om alle klachten van het huis te bespreken. Ook de dochter van bewoonster, die thuis zat is warm gemaakt om te gaan studeren of te gaan werken. Zij krijgt ook de nodige informatie en mogelijk begeleiding.

Al met al is bewoonster best tevreden met de aanpak van KANSRIJK ZUIDOOST. Het belangrijkste vond bewoonster dat ze altijd kan terugbellen als er nog andere problemen zijn. Volgens deze bewoonster reageert KANSRIJK Zuidoost zeer accuraat.

Ana Alcantara,
lid PvdA-fractie Amsterdam Zuidoost.

Zie ook: http://www.zuidoost.amsterdam.nl/ik_wil_praktische/zorg_en/kansrijk_zuidoost/artikelen/wat_is_kansrijk?ActItmIdt=169989