7 mei 2009

De gebruiks(on)vriendelijkheid van amsterdam.nl

ICT-woordvoerder Sabina Gazic stelde onlangs schriftelijke vragen aan het College van B & W over de gebruiksvriendelijkheid van de gemeentelijke website amsterdam.nl. Uit onderzoek blijkt namelijk dat burgers nogal eens verdwalen in de menustructuur.

Schriftelijke vragen van het raadslid mevr. Gazic (PvdA) inzake daadwerkelijke gebruikersvriendelijkheid website Amsterdam.nl

Amsterdam, 31 maart 2009.

Aan het college van burgemeester en wethouders

Inleiding
Ruim 45 procent van de gebruikers van websites van de zes grootste gemeenten vindt niet wat hij of zij zoekt. Burgers verdwalen in de menustructuur waardoor veel foutieve keuzes worden gemaakt. Dat blijkt, zegt bureau NetMarketing, uit hun onderzoek waarin zij een groot aantal proefpersonen de gemeentelijke websites liet gebruiken.
Het bureau wijst er op dat de slechte sites ertoe leiden dat burgers andere en veel duurdere communicatiekanalen gaan gebruiken, zoals kostbare telefonische helpdesks. Op die manier missen de gemeenten de kansen op efficiënt en goedkope informatie-verstrekking.

Van de zes onderzochte steden scoort de Hoofdstad met een derde plaats relatief slecht.
Op Amsterdam.nl raakte met 44% bijna de helft van de testgebruikers de weg kwijt in het doolhof van de menustructuur.

Dat is jammer vanwege de gemiste kans op kostenbesparing, het is meer dan spijtig vanwege het grote aantal gebruikers dat gefrustreerd de website links laat liggen.

Gezien het vorenstaande heeft ondergetekende de eer, namens de fractie van de PvdA, op grond van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de gemeenteraad, de volgende vragen te stellen:

1. Heeft het college kennis genomen van dit bericht?
2. Deelt het college de zorg van de PvdA fractie over een zo groot percentage gebruikers die het spoor bijster raken?
3. Deelt het college de mening van de PvdA fractie dat de gemeentelijke website inmiddels het primaire gemeentelijke communicatiekanaal is – en dat alleen nog maar meer zal worden – en dat daarom het daarom onwenselijk is dat de website burgers frustreert? Zo ja, welke maatregelen gaat u nemen, wat zijn daarbij uw doelstellingen en wanneer dienen deze bereikt te zijn?

Het lid van de gemeenteraad,

S. Gazic