29 april 2009

Short-stay beleid woonboten

Het short-staybeleid is op 11 februari 2009 vastgesteld door de gemeenteraad en treedt op 1 juli 2009 in werking. In het door de gemeenteraad vastgestelde short-staybeleid is nadrukkelijk opgenomen dat short stay op woonboten ook onderdeel van het beleid vormt en wordt gereguleerd. Per stadsdeel kan maximaal 5% van de woonboten voor short stay in aanmerking komen. Het is aan de stadsdelen om hier invulling aan te geven door middel van het verstrekken van ontheffingen. Tijdens de behandeling in de raadscommissie is juist door het college benadrukt dat met deze voorstellen nu ook short-staybeleid op woonboten wordt gereguleerd. De bedoeling van het door de gemeenteraad vastgestelde short-staybeleid is om over de stad short stay mogelijk te maken, inclusief op woonboten.

Het short-staybeleid op woonboten moet juridisch nog verankerd worden via een aanpassing op de huidige Verordening op de Haven en het Binnenwater. Deze wijzigingsvoorstellen zijn in de maak en naar verwachting op 1 juli 2009 zal de verordening zijn aangepast.

Stadsdeel Centrum heeft nu een Concept uitwerkingsnotitie Short Stay beleid en Verdeelbesluit Stadsdeel Centrum voor inspraak vrijgegeven en ter inzage gelegd. Hierin staat dat het stadsdeel ervoor kiest geen ontheffingen te verlenen voor woonboten. Ook een aantal andere stadsdelen overweegt om geen ontheffingen te verlenen. Als alle stadsdelen deze opstelling volgen, zou dit de facto betekenen dat er over heel Amsterdam geen short stay op woonboten kan plaatsvinden, hetgeen ingaat tegen de bedoeling van het gemeentelijk vastgestelde beleid.

Zoals bekend hecht de fractie van de PvdA grote waarde aan een positieve profilering van Amsterdam als Topstad en als Waterstad. Zij heeft initiatiefnota’s over Amsterdam Topstad, Amsterdam Waterstad en op het terrein van gewenst stedelijk short stay beleid uitgebracht. Woonboten zijn onmiskenbaar een Amsterdams fenomeen dat een belangrijke economische aantrekkingskracht in zich heeft en voor expats als tijdelijk woonverblijf aantrekkelijk zijn om voor Amsterdam te kiezen. Dit geldt vanzelfsprekend juist voor woonboten in het centrum en de overige vooroorlogse delen van de stad.

De fractie van de PvdA heeft altijd gepleit voor een beleid dat de stad zo aantrekkelijk mogelijk maakt voor expats en toeristen die hier langer dan een week willen verblijven. Daar hoort bij de mogelijkheid om tijdelijk op een woonboot te verblijven.

Gezien het vorenstaande heeft ondergetekende de eer, namens de fractie van de PvdA, op grond van artikel 45 van het Reglement van orde voor de raad van Amsterdam, de volgende schriftelijke vragen te stellen:

1. Is het college bekend met de Concept Uitwerkingsnotitie en het Verdeelbesluit Short Stay van het stadsdeel Centrum? Heeft hierover overleg plaatsgevonden tussen het stadsdeel en de gemeente?

2. Is het college het met vragenstelster eens dat de bedoeling van het door de gemeenteraad vastgestelde short-staybeleid is dat er short-staybeleid op woonboten gespreid over de stad plaatsvindt?

3. Wat is de mening van het college over de keuze van het stadsdeel Centrum om geen ontheffingen voor short stay op woonboten te verlenen? Hoe verhoudt deze keuze zich ten opzichte van het vastgestelde stedelijke short-staybeleid?

4. Heeft het college overleg over de afstemming stad en stadsdelen op het gebied van short- staybeleid en in het bijzonder op het gebied van short stay op woonboten? Zo ja, op welke wijze?

5. Welk economisch en imago-effect verwacht het college als bekend wordt dat juist in het voor expats aantrekkelijke centrum, en mogelijk in andere stadsdelen, woonboten uitgesloten zijn voor short stay?

6. Wanneer is de aanpassing op de Verordening op de Haven en het Binnenwater ten aanzien van het short-staybeleid gereed? Kan het college thans al aangeven of en op welke wijze via deze verordening short-staybeleid op woonboten ook daadwerkelijk gespreid over de stad gerealiseerd kan worden? Als de Verordening op de Haven en het Binnenwater hiervoor de mogelijkheid niet biedt, welke andere mogelijkheden zijn er dan?

Klik hier voor het bericht dat gisteren in Het Parool verscheen. En hier voor de eerdere inbreng van de PvdA op het gebied van short stay.