24 april 2009

Is Amsterdam Zuidoost voorbereid op de gevolgen van de kredietcrisis?

Duidelijk is dat alle Nederlandse gemeenten de gevolgen van de economische crisis voelen. De gevolgen voor Amsterdam worden ook steeds meer zichtbaar. Afgelopen weken werd duidelijk dat bij veel bedrijven banen op de tocht staan. Niet alleen de werkgelegenheid maar bijvoorbeeld ook de leefbaarheid in Amsterdam Zuidoost wordt geraakt. De PvdA fractie van Amsterdam Zuidoost wil dat het college en raad goed voorbereid zijn op het kunnen aanpakken van de gevolgen van de economische crisis voor het Stadsdeel Amsterdam Zuidoost. Daarom stelt de PvdA fractie van Amsterdam Zuidoost de volgende vragen aan het dagelijks bestuur van Amsterdam Zuidoost.

A.
Is het dagelijks bestuur het eens met de fractie van de PvdA dat er snel duidelijkheid moet komen van op welke terreinen de economische crisis Amsterdam Zuidoost in het bijzonder raakt?

B.
Wat vindt het dagelijks bestuur van de volgende voorstellen die de fractie van de PvdA wil dat het College uitvoert om snel de gevolgen van de economische crisis aan te pakken?

1. Milieu en mobiliteit
Het gaat om duurzame energie, kostenbesparing, en luchtkwaliteit.
Op welke manier denkt u de hier onder vermelde punten te kunnen realiseren?
a. Innovatieprogramma’s in Zuidoost gericht op duurzame energie uit de zon, uit afvalwarmte; elektrische mobiliteit, ook in kleinschalig vervoer op maaiveldniveau;
b. Versterkte inzet op isolatie van woningen, het opknappen van scholen, verpleeghuizen, sociaal culturele instellingen en jeugdinstellingen;
c. Opstellen van stimuleringsprogramma gericht op de huishoudens in Zuidoost om tot duurzame energiebesparing te komen.

2. Ruimte en Wonen
Het gaat om het investeren in publieke voorzieningen, het versneld werken aan het onderhoud van de infrastructuur, om leefbaarheid in en om huis.
Op welke manier denkt u de hier onder vermelde punten te kunnen realiseren?
a. Versnelling van investeringen op het gebied van onderhoud van infrastructuur en van versnelling van aanleg en bouw, zoals de aanpak van de Gaasperdammerweg;
b. Versterking van de lopende programma’s om de leefbaarheid en woonomgeving in Zuidoost te verbeteren;
c. Planvorming om kansenzones tot ontwikkeling te brengen zoals het kabinet voorstelt om de crisis aan te pakken.

3. Onderwijs, Zorg en Welzijn
Hier gaat om nieuw elan in het onderwijs als de beste investering in de toekomst van kinderen en jongeren. Urgent is de uitbreiding en versterking van het MBO in Zuidoost; het bieden van nieuwe perspectieven aan zij-instromers; meer initiatieven als vakscholen en zg. brede scholen.
Op welke manier denkt u de hier onder vermelde punten te kunnen realiseren?
a. Versnelling van onderhoud en nieuwbouw van scholen
b. Uitvoering van plannen rond Maatschappelijke Stages, en extra voorzieningen aan jongeren die geen werk vinden extra scholing te bieden
c. Extra initiatieven die aansluiten bij de recente inspanningen ook van de Gemeente om tot kwaliteitsverbetering in het basisonderwijs te komen
d. Projecten die de maatschappelijke participatie te bevorderen, en deze verbinden met maatschappelijke ondersteuning en armoedebestrijding
e. Inzet in samenwerking met zelforganisaties voor behoud van voorzieningen, die belangrijke doelen voor burgers realiseren en die de samenhang in Zuidoost bevorderen.

4. Werk en Inkomen
Hier gaat het om zaken als het benutten van alle mogelijkheden om mensen aan het werk te houden en te krijgen, in het bijzonder de jeugd. Het volledig inzetten van de re-integratie middelen en schuldhulpverlening. Het ondersteunen van kwetsbare groepen in het vinden van werk. En in de uitvoering hiervan samenwerking met sociale partners op lokaal niveau.
Op welke manier denkt u de hier onder vermelde punten te kunnen realiseren?
a. Opzetten van een programma maken voor de bestrijding van de jeugdwerkloosheid dat gebruik maakt van de nieuwe rijksmiddelen
b. Inzetten op gebruik van arbeidspools, scholing en herplaatsing mensen met flexibele contracten
c. Afspraken met leveranciers, bedrijven over aannemen van mensen uit kwetsbare groepen
d. Versterking van Kansrijk Zuidoost, ook gericht op de mensen die zonder uitkering thuis zitten en aan het werk willen.

5. Gemeenterecht
Hier gaat het om zaken als vermindering van de regeldruk, het aanpassen en beperken van administratieve lasten; versnelling en vereenvoudiging van planprocedures. De PvdA fractie pleit voor:
Op welke manier denkt u de hier onder vermelde punten te kunnen realiseren?
a. Kritisch kijken naar de regeldruk en waar kansen liggen voor met name de kleinere bedrijven in Zuidoost de crises het hoofd te bieden. Het vergunningenbeleid moet sneller en helderder.
b. Aanpakken van planprocedures voor infrastructurele en andere grote bouwprojecten om sneller te kunnen inspelen op de mogelijkheden die het Rijk gaat bewerkstelligen.

6. Gemeentefinanciën
Het gaat hier om de financiële mogelijkheden van de lokale overheid. De gemeenten krijgen mogelijkheden van het Rijk om hun begroting aan te passen aan de bestrijding van de crisis. Ook zullen gelden beschikbaar komen voor lokale stimuleringsmaatregelen.
Op welke manier denkt u de hier onder vermelde punten te kunnen realiseren?
a. Actief inspelen door het dagelijks bestuur van Zuidoost op deze mogelijkheden
b. Reserveren van eigen middelen van het staddeel bij de behandeling van de Voorjaarsnota.

22 april 2009