15 april 2009

PvdA voor het betaald parkeren in Slotervaart

Bewoners kunnen tegen een gereduceerde kostprijs een parkeervergunning aanschaffen. Hun bezoekers zullen overdag moeten gaan betalen voor het parkeren van hun auto, waarbij voor senioren, chronisch zieken en mantelzorgers korting of vrijstelling mogelijk is. Andere automobilisten die hun auto hier nu nog gratis voor korte of lange tijd kunnen stallen, krijgen te maken met een financiële drempel.

Veel inwoners van Slotervaart waren voorstander van het invoeren van betaald parkeren. Dat bleek uit de verzoeken om hun parkeerprobleem op te lossen. De tegenstanders lieten zich ook horen. Kijk maar naar de inspraakbijeenkomst, de handtekeningenlijsten en de publieke tribune bij de commissie- en raadsvergadering.

Waarom is de PvdA eigenlijk voorstander van dit besluit? Graag willen wij onze beweegredenen duidelijk maken.

Parkeerplaatsen in een stad als Amsterdam zijn duur. En toch verwachten automobilisten dat zij gratis aangeboden worden. Dat kan je een lange tijd volhouden, maar op een gegeven moment loop je tegen grenzen aan. En wie gaat dan de prijs betalen? Dat is de kwestie waar het om gaat. Niemand betaalt graag voor iets dat hij gewend is gratis te krijgen, maar wat doe je als je zo veel problemen van bewoners hoort over het parkeren van hun auto’s?

Doe je niets aan het probleem? Schuif je het vooruit? Of kies je voor een regeling waarmee je de belangen van bewoners dient? Het onderwerp betaald parkeren zet je voor een enorm dilemma. Maar volgens de PvdA zijn er belangrijke argumenten die pleiten voor invoering van betaald parkeren.

Betaald parkeren gaat vooral de overlast tegen van mensen die Slotervaart als gratis parkeerplek gebruiken: dus die in Slotervaart een dag of twee weken de auto neerzetten en vervolgens afreizen naar het centrum van de stad of naar Schiphol; de parkeerdruk schuift continu op.
Betaald parkeren betekent dat parkeerplaatsen weer beschikbaar komen voor de eigen bewoners en hun bezoekers, maar ook dat de veiligheid toeneemt en er minder inbraken zijn in auto’s die voor langere tijd geparkeerd staan.
Betaald parkeren leidt tot minder autogebruik en stimuleert het lopen en het gebruik van de fiets.
Blauwe zones zijn voor ons geen alternatief, omdat deze zones alle inwoners van Slotervaart geld kosten. De algemene middelen van het stadsdeel zetten wij liever in voor belangrijkere bestemmingen.

Tegelijk met het invoeren van betaald parkeren wilde de PvdA mede gelet op de inspraak wel enkele aanpassingen in de parkeerverordening van Slotervaart. Het eerste voorstel was om de kosten voor bewonersvergunningen terug te brengen van 90 euro naar 70 euro per jaar. Dit bedrag gaat nu gelden voor heel Slotervaart, dus ook in het gebied waar betaald parkeren al was ingevoerd.

Een tweede voorstel was om bij het Sierplein meer parkeerplaatsen in te stellen waar men voor tien cent maximaal een uur kan parkeren. Ook bij andere winkelgebieden zal gekeken worden of het haalbaar en wenselijk is meer van dit soort plekken aan te leggen.

Verder stelde de PvdA voor om het betaald parkeren op zaterdag te beperken tot 14.00 uur. Daarmee zou de parkeeroverlast van mensen die in de stad gaan shoppen beperkt blijven, zonder drempels te leggen voor familiebezoek op de zaterdagmiddag. Dat voorstel blijkt op dit moment niet te passen binnen de Amsterdamse parkeerverordening. Maar de portefeuillehouder heeft toegezegd dit voorstel in de centrale stad aan de orde te stellen.

Wij hebben gekozen voor het invoeren van betaald parkeren, Het is geen populaire maatregel, dat weten wij. Maar wij nemen onze verantwoordelijkheid voor een goed toekomstgericht beheer van de openbare ruimte serieus.

Fractie PvdA Slotervaart.