13 april 2009

PvdA stelt vragen over ontruiming Commelinstraat

Joe’s Garage
In oktober 2008 is Pretoriusstraat 28 ontruimd. Joe’s Garage is op dat moment verhuisd naar de overkant van de Pretoriusstraat, namelijk nummer 43. Nu blijkt er wederom onrust te zijn ontstaan:

“Na de ontruiming van Joe’s Garage 28.0 in Oktober 2008 en diens wederopstand als Joe’s Garage 43.0 probeert de gemeente Amsterdam alweer dit initiatief te dwarsbomen” (website Joe’s Garage, april 2009)

Het Dagelijks Bestuur heeft in de commissie van 14 januari 2008 gemeld het initiatief Joe’s Garage waardevol te vinden voor de buurt en verder mogelijkheden om deze voorziening te behouden te willen onderzoeken. Op 18 februari 2008 heeft het Dagelijks Bestuur gemeld in de commissie dat de zoektocht naar een oplossing nog steeds gaande is.

In januari 2008 heeft dhr. Polderman op verzoek van het Dagelijks Bestuur een aantal aanbevelingen gedaan. Eén van de aanbevelingen handelde over Joe’s Garage:
• Gesprekken over alternatieve locaties voor Joe’s Garage lijken vooralsnog weinig zin te hebben, omdat vertegenwoordigers van de krakers dit niet wensen. Het lijkt echter wenselijk dat een notitie wordt voorbereid over de nut en noodzaak van een functie als Joe’s Garage in de wijk en met name of het stadsdeel bij het behoud van een dergelijke functie een actieve rol moet spelen. Hierbij moet ook de vraag betrokken worden of een dergelijke functie altijd gecombineerd moet worden met een woonfunctie en of de functie van kraakspreekuur, annex weggeefwinkel niet ook in een zelfstandige locatie kan worden ondergebracht.
• Voor de horecafunctie is het wenselijk het hiervoor normale vergunningstelsel toe te passen.

Dit roept bij de PvdA-fractie een aantal vragen op:

1. Hoe kijkt het dagelijks bestuur aan tegen de onrust die opnieuw is ontstaan rondom de Pretoriusstraat en dan met name rondom Joe’s Garage?

2. Is het juist dat er problemen zijn rondom Pretoriusstraat 43 – Joe’s Garage vanwege het ontbreken van vergunningen in relatie tot een horecafunctie? Zo ja, op basis waarvan komt u tot de conclusie dat er sprake is van een horecafunctie?

3. Welke stappen heeft het dagelijks bestuur sinds februari 2008 genomen om tot een gezamenlijke oplossing te komen?

4. Wat heeft het dagelijks bestuur gedaan met de aanbevelingen van dhr. Polderman, met name de aanbeveling om een notitie op te stellen over Joe’s Garage en de rol van het stadsdeel?

5. Waarom is bovenbedoelde notitie nog niet gereed?

6. Op welke termijn kunnen wij deze notitie verwachten en bespreken in de commissie Wonen en Grote Projecten?

Ontruiming Commelinstraat

De PvdA heeft uit de media vernomen dat afgelopen weekend in de Commelinstraat een aantal woningen zijn gekraakt en dit zelfde weekend door de politie zijn ontruimd. Uit de media blijkt dat er een verschil van mening is over de duur van de leegstand. Volgens de krakers staan de panden meer dan 1 jaar leeg, volgens woningcorporatie de Key staan de woningen korter dan 1 jaar leeg.

Dit roept bij de PvdA-fractie een aantal vragen op:

1. Was het dagelijks bestuur van te voren op de hoogte gebracht door de burgemeester van Amsterdam over het ontruimen van de panden aan de Commelinstraat? Zo ja, op welke wijze heeft het dagelijks bestuur richting de burgemeester van Amsterdam gereageerd?

2. Is bij het dagelijks bestuur bekend hoe lang de ontruimde woningen aan de Commelinstraat nu daadwerkelijk leeg staan? Zo nee, is het dagelijks bestuur bereid dit op korte termijn uit te zoeken en terug te rapporteren aan de commissie Wonen en Grote Projecten?

3. Vond het dagelijks bestuur de feitelijke ontruiming, waarbij veel politie op de been was en de krakers zich hebben laten verwijderen uit de panden zonder gebruik te maken van geweld, buiten proportioneel of passend?