6 april 2009

PvdA Amsterdam Zuidoost bereidt zich voor op verkiezingen

PvdA Amsterdam Zuidoost
Algemene ledenvergadering woensdag 15 april 2009
Voordracht voorbereiding verkiezingen gemeenteraad 2010

Op grond van de statuten en het huishoudelijk reglement van de Partij van de Arbeid dienen het bestuur en de ledenvergadering van een afdeling bij de voorbereiding van de kandidaatstellingsprocedure de volgende besluiten te nemen:
1. Op welke wijze aan de raadsverkiezingen wordt deelgenomen (ledenvergadering)
2. Het vaststellen van een tijdschema voor de kandidaatstelling (ledenvergadering)
3. Het vaststellen van een profiel voor lijst en kandidaten (ledenvergadering)
4. Het wel of niet instellen van een adviescommissie kandidaatstelling (bestuur)
5. Het wel of niet laten verkiezen van de lijsttrekker via een ledenraadpleging (bestuur)
Daarnaast heeft het partijbestuur enkele richtlijnen vastgesteld voor de benoeming van wethouders. Het partijcongres heeft deze op 14 maart jongstleden in de statuten en het huishoudelijk reglement laten opnemen. Zo dient de algemene ledenvergadering:
6. Een procedure “Selectie en benoeming van wethouders” vast te stellen, waarin vastligt hoe de werving, de selectie en de voordracht van PvdA bestuurders tot stand komt.
Deze punten worden hier nader uitgewerkt, waarna aan het eind enkele besluiten aan de ledenvergadering worden voorgelegd.
Hieraan vooraf gaat het vaststellen van de werkwijze inzake het verkiezingsprogramma:
de discussie over de visie van de PvdA op Zuidoost 2010-2014; het schrijven, en enslotte het vaststellen van het verkiezingsprogramma door de ledenvergadering.

0. De wijze waarop het verkiezingsprogramma tot stand komt.
Dit proces is reeds eerder in gang gezet. Er zijn meerdere werkgroepen bezig te kijken naar onderdelen van het oude programma, de bereikte resultaten, en de visie van de PvdA visie op de toekomst van Zuidoost. Deze werkgroepen staan open voor elk lid, en gaan ook in debat met de samenleving. Dit proces loopt door tot in het zomerreces.

Het afdelingsbestuur zal voor de zomer een redactiecommissie verkiezingsprogramma instellen bestaande uit: een voorzitter plus een secretaris die de eindredactie doen; een contactpersoon uit elk van de werkgroepen die er zorg voor draagt dat het voorbereidende werk zijn weg vindt; voorzitter vice-voorzitter van de fractie, en twee leden uit het afdelingsbestuur. De redactiecommissie legt de concept tekst begin september voor aan het afdelingsbestuur. Deze besluit dan over de wijze waarop dit verder nog in discussie gebracht wordt tot aan de ledenvergadering, en over de tekst die aan de leden ter vaststelling wordt vastgelegd.

1. De wijze waarop aan de gemeenteraadsverkiezingen wordt deelgenomen.
Dit betreft de vraag of de PvdA Zuidoost een lijstcombinatie (gezamenlijke kandidatenlijst met een of meerdere partijen) of een lijstverbinding (de regeling waarbij verschillende partijen besluiten zelfstandig een verkiezing in te gaan, maar de stemmen die overblijven na toekenning van het aantal direct behaalde zetels, bij elkaar te tellen; dat vergroot de kansen op restzetels) wil aangaan. In Amsterdam en Amsterdam Zuidoost is dit niet de traditie.
Het bestuur stelt de ledenvergadering voor deze mogelijkheid ook nu niet te onderzoeken.
2. Het tijdschema voor het verkiezingsprogramma en de kandidaatstelling
Het tijdschema wordt voor een belangrijk deel bepaald door het datumschema dat het landelijk partijbestuur het jaar voorafgaand aan de verkiezingen vaststelt. Daarin staan enkele uiterste data die bindend zijn. Afdelingen mogen, met inachtneming van in de statuten en huishoudelijk reglement opgenomen termijnen, data vervroegen, maar niet overschrijden.
Het besluit of een ledenraadpleging wordt gehouden is van invloed op het tijdschema.
Het afdelingsbestuur heeft besloten geen ledenraadpleging te organiseren en over de lijsttrekker te stemmen op de ledenvergadering die over de gehele lijst beslist.

De belangrijke data in het tijdschema.
1. De sluiting van de aanmeldingstermijn is conform schema: 7 september 2009.
2. De ledenvergadering ter vaststelling van het verkiezingsprogramma wordt in het tijdschema naar voren gehaald en vindt plaats op 28 oktober 2009 (reservedatum 5 november). Dit kan omdat de voorbereiding reeds loopt en de werkzaamheden zo meer gespreid worden; en vooral om te bevorderen dat vanuit het verkiezingsprogramma Zuidoost voorstellen/amendementen worden ingebracht voor het verkiezingsprogramma Amsterdam, dat op 1 december 2009 wordt vastgesteld.
3. De algemene ledenvergaderingen waar de lijst wordt vastgesteld wordt gehouden na die van Amsterdam (8 december 2009), op woensdag 9 december 2009.

Terugblik.
De commissie Van Thijn heeft indertijd in haar rapport over het functioneren van de afdeling haar waardering uitgesproken over de gang van zaken m.b.t. het vaststellen van de lijst in 2005, en het werk van de toenmalige kandidaatstellingscommissie ten voorbeeld gesteld aan de partij.
Het bestuur heeft besloten deze aanpak van toen als uitgangspunt te nemen voor de aanpak van nu. Wel moet worden aangenomen dat het samengaan op één dag van de ledenvergadering Amsterdam en aansluitend ledenvergadering Zuidoost in Zuidoost nu niet opnieuw aan de orde is. Het bestuur zal zich ervoor inzetten dat de ledenvergadering Zuidoost op 9 december 2009 gebruik kan maken van stemkastjes.

3. Het opstellen van een profiel voor de fractie
Op grond van de statuten en het huishoudelijk reglement stelt het bestuur na overleg met de huidige fractie een profiel op met daarin een advies over de gewenste samenstelling
van de nieuwe fractie en de eisen waaraan de kandidaten en de fractievoorzitter moeten voldoen.
Het bestuur stelt voor het fractieprofiel dat is vastgesteld op de ledenvergadering in 2005 over te nemen. Om het profiel aan te scherpen stelt het bestuur een tweetal aanvullingen voor die aansluiten bij de nieuwe tekst van het Huishoudelijke Reglement dat door het voorjaarscongres 2009 is vastgesteld.
1. In het nieuwe H.R. lid 9 wordt gesteld:
“De adviescommissie kandidaatstelling kan de kandidaat niet verder in de procedure betrekken indien op grond van handelen in het verleden verwacht kan worden dat betrokkene schade kan toebrengen aan het aanzien en functioneren van de partij.”
Dit houdt in dat betrokkene ook niet op de alfabetische lijst komt te staan die aan de ledenvergadering wordt voorgelegd. Betrokkene kan hiertegen bij het partijbestuur in beroep gaan.
Het bestuur hecht eraan deze grondslag wel te formuleren in een meer toetsbare vorm, namelijk dat de verwachting moet zijn ontleend aan “handelen in het verleden”. Dit is het profiel als punt 12. toegevoegd aan de eisen die aan kandidaten worden gesteld.
Daarnaast blijft de mogelijkheid krachtens artikel 9 in het H.R. dat “een kandidaat die duidelijk niet past in het gestelde profiel” eveneens niet bij de procedure wordt betrokken.
2. In de samenstelling van de fractie als team wordt punt 14. dat nu alleen naar sekse verwijst, vervangen door een tekst in het profiel die aansluit bij de formulering in H.R. artikel 9 over evenredige vertegenwoordiging: “Overal waar in de partij besturen, afvaardigingen, en dergelijke worden gekozen of kandidatenlijsten worden voor vertegenwoordigende lichamen worden vastgesteld, wordt gestreefd naar een gelijke vertegenwoordiging qua sekse en naar een evenwichtige spreiding qua leeftijd, regio en diversiteit. De verantwoordelijke besturen voeren hiervoor een actief beleid en legen daarover verantwoording af aan de leden.”
De fractie is gevraagd desgewenst nog nadere voorstellen ter wijziging resp. aanvulling voor het profiel in te brengen op de ledenvergadering van 15 april.

4. Besluit instellen adviescommissie kandidaatstelling
Het afdelingsbestuur van de PvdA Amsterdam Zuidoost is verantwoordelijk voor het opstellen van een ontwerpkandidatenlijst voor de stadsdeelraad Zuidoost. Zij kan een adviescommissie instellen die wordt belast met het opsporen van potentiële kandidaten en het opstellen van een advies voor de ontwerpkandidatenlijst (artikel 5 huishoudelijk reglement). Het bestuur is formeel eindverantwoordelijke voor het proces en legt daarover achteraf verantwoording af aan de ledenvergadering (artikel 11 statuten en artikelen 5 en 16 huishoudelijk reglement).

Het bestuur van de afdeling heeft unaniem besloten een onafhankelijke adviescommissie in te stellen. Vanuit het bestuur zal alleen de voorzitter van de afdeling als lid, en tevens secretaris, in de adviescommissie zitting nemen. Het staat de overige bestuursleden vrij zelf kandidaat te zijn. Alleen die leden van het bestuur die 1 april het afdelingsbestuur hebben laten weten (of bij afwezigheid aan de voorzitter voor 8 april) dat zij in deze procedure géén kandidaat zullen zijn, nemen te samen met de afdelingsvoorzitter (die géén kandidaat is of dit ooit zal zijn) deel aan de bestuursvergadering waarin de adviescommissie feitelijk wordt ingesteld.
De commissie bestaat uit vijf personen, die alle werkzaamheden zoveel mogelijk voltallig zal uitvoeren d.w.z. dat alle kandidaten gesprek voeren met de voltallige commissie (bijzondere omstandigheden daargelaten).
Het streven van het bestuur is een adviescommissie in te stellen in zoveel mogelijk 3 + 2 samenstelling kijkend naar: vanuit de afdeling – van buiten de afdeling; wel – geen lid vorige adviescommissie; vrouw – man; zwart – wit; bestuurlijke ervaring – veldervaring.
Het bestuur streeft ernaar de samenstelling van de commissie eind april rond hebben, en zal de leden hierover informeren.

5. Vaststellen procedure “Selectie en benoeming van wethouders”
In 2007 heeft het partijbestuur een commissie ingesteld die aanbevelingen heeft gedaan in hoeverre de benoemingen van bestuurders van de PvdA beter gereglementeerd kunnen worden. Het landelijk partijbestuur heeft deze aanbevelingen overgenomen en voorstellen gedaan om de statuten en het huishoudelijk reglement op dit onderdeel aan te passen. Deze voorstellen zijn op het voorjaarscongres ingediend en aangenomen. In de statuten en het huishoudelijk reglement is nu opgenomen dat:
– de algemene ledenvergadering de mogelijkheid heeft om in de afdelingsvergadering
waarin de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen wordt vastgesteld, één
of meer personen te voorzien van de kwalificatie kandidaat-wethouder. Indien dit
gebeurt, worden deze als zodanig gekwalificeerde kandidaten voor de positie van
wethouder in ieder geval betrokken bij de selectie van kandidaten die door de fractie
uiteindelijk in de gemeenteraad als wethouder zullen worden voorgedragen.
– de fractie op de afdelingsvergadering waar wordt besloten over deelname aan een
coalitie ook de voorgenomen voordracht van wethouderskandidaten voorlegt.
– deze werkwijze ook moet worden gevolgd in het geval wethouders tussentijds
terugtreden.
In haar toelichting geeft het partijbestuur aan dat het m.n. van belang is dat de algemene ledenvergadering een procedure vastlegt. Afdelingen zijn niet verplicht bovenstaande bepalingen één op één over te nemen, en mogen er een eigen invulling aan geven.
Het bestuur stelt voor bij de benoeming van stadsdeelbestuurders Amsterdam Zuidoost namens de PvdA voor de komende periode de volgende procedure af te spreken:
1. een sollicitatiecommissie wordt gevormd bestaande uit de afdelingsvoorzitter en de voorzitter van de adviescommissie kandidaatstelling, alsmede een derde door hen aan te zoeken voorzitter van de sollicitatiecommissie.
2. uitgangspunt van de sollicitatiecommissie is dat de nummer 1 en nummer 2 van de lijst de boogde bestuurders namens de PvdA zijn.
3. de sollicitatiecommissie presenteert de beoogde bestuurders voorafgaand aan de formele voordracht in de stadsdeelraad aan de leden.
Deze procedure is naar analogie van de werkwijze zoals deze in Amsterdam wordt gevolgd bij de keuze van wethouders in de Gemeenteraad en doet recht aan de zelfstandige staatsrechtelijke positie van de fractie. In de Raad wordt uiteindelijk beslist wie de bestuurders worden.
Dit procedure voorstel is verwerkt in het fractieprofiel over de samenstelling van het team door in punt 17. toe te voegen ‘de beoogd’ en een nieuw punt 18. toe te voegen.

Besluiten
Vanwege de voorbereidingen voor de verkiezingen van de gemeenteraad van 3 maart 2010 besluit de algemene ledenvergadering van de PvdA Amsterdam Zuidoost om:
0. Instemming te betuigen met de aanpak verkiezingsprogramma 2010-2014.
1. Te besluiten geen lijstcombinatie cq lijstverbinding aan te gaan.
2. Het voorgestelde datumschema vast te stellen.
3. Akkoord te gaan voorgestelde fractieprofiel inclusief de voorgestelde wijzigingen.
4. In te stemmen dat ook de nummer één op de ledenvergadering wordt aangewezen.
5. In te stemmen met de voorkeur voor het gebruik van stemkastjes.
6. Akkoord te gaan met de voorgestelde procedure voor de benoeming van bestuurders.

Bijlage.

Einddata:
Dinsdag 19 januari 2010 officieel inleveren kandidatenlijst bij de gemeentesecretarie.
Woensdag 3 maart 2010 verkiezingen leden stadsdeelraad en gemeenteraad.

Formele eisen m.b.t. het zijn van kandidaat voor stadsdeelraad.

Het fractielid:
• is woonachtig in Amsterdam Zuidoost.
• voldoet aan de wettelijke eisen.
• is lid van de PvdA.
• onderschrijft de interne bereidverklaring van de PvdA.
• onderschrijft de gedragscode van de PvdA.
• committeert zich aan het verkiezingsprogramma, tenzij op punten een formeel voorbehoud is gemaakt (dit kan consequenties hebben voor de plaats op de lijst).

Dit houdt in dat elk fractielid onderschrijft dat hij/zij zich verplicht tot de afdracht regeling zoals vastgesteld door het congres van de PvdA. Op grond van het besluit van het voorjaarscongres betekent dit dat bestuurders en fractieleden opgeteld in totaal 5,5 % van hun politieke inkomen aan de partij afdragen.
Deze afdracht zal centraal worden geïnd door de partij, die deze doorgeeft naar de bedoelde bestemming, zoals 2,5% voor de afdeling.

Vanaf 1april 2009 wordt (deel)raadsleden en bestuurders gevraagd vrijwillig, bovenop de thans geldende afdrachtregeling van 2,5% voor de afdeling en 2% CLB, 1% af te dragen t.b.v. het centraal verkiezingsfonds.