2 april 2009

PvdA-fractie op Expeditie in Amsterdam Nieuw-West: de haven!

Het staat niet altijd voor iedereen op het netvlies: de haven ligt in west, en grenst vrijwel direct aan een aantal stadsdelen in nieuw west.

Dat was een van de zaken die aan de orde kwam in het werkbezoek aan de haven in het kader van de PvdA expeditie naar nieuw West: de wederzijdse beeldvorming.

Hoe kan het dat zo weinig jongeren uit nieuw west de weg weten te vinden naar werk in de haven, terwijl daar de komende jaren zoveel kansen liggen? Waarom halen bedrijven hun nieuwe werknemers eerder uit Noord Holland, tot zelfs Friesland toe?
Interessante opmerkingen die in dat verband genoemd werden:

• Het beeld van het werk in de haven is er een van zwaar slecht betaald werk, terwijl dat absoluut niet het geval is. Dat laatste konden we met eigen ogen aanschouwen: veelzijdig werk, bijna alles is geautomatiseerd; we zagen zelfs een jongere van het ROC als stagiaire op een vorkheftruck rijden om lading te verplaatsen binnen de grote (overdekte) laadplaats van een van de bedrijven in de haven.
  • Het beeld van het werk in de haven kan verbeterd worden als we in het kader van IAmsterdam niet alleen aandacht besteden aan de mooie creatieve industrie in de stad, maar ook eens een campagne doen om Amsterdam neer te zetten als belangrijk en interessant logistiek centrum in Europa (Haven, Schiphol, etc).
  • Omdat een ruimtelijke verbinding tussen nieuw west en de haven ontbreekt, komen mensen uit west zelden in dit gebied, en is er weinig aanleiding om het bestaande beeld bij te stellen. Dus zou het goed zijn verbindingen te leggen tussen beide gebieden. Sterker nog, wellicht moeten er voorzieningen in de haven komen, waardoor bv jongeren juist toegetrokken worden naar dit gebied!
  • Anderzijds: vanuit de werkgevers bestaat de indruk dat de boerenjongens uit Noord-Holland vaker gedisciplineerd zijn, en bereid zijn om vroeg op te staan en op tijd op hun werk te zijn. Die beeldvorming zou ook doorbroken moeten worden, doordat jongeren uit dit gebied zodanig worden voorbereid op dit werk dat ze het tegendeel kunnen bewijzen.

Een positieve ontwikkeling in dit verband is het ontstaan van het Havencollege. In 2006 is een motie aangenomen van de PvdA om een dergelijk instituut op te richten, waardoor meer jongeren bekend worden met de mogelijkheid van werk in de haven, en optimaal begeleid en voorbereid worden voor dit soort werk.

Alle partijen, ROC’s, ORAM, platform arbeid en onderwijs, overheid etc hebben hiertoe de handen ineengeslagen, en dit instituut gaat formeel dit jaar starten, midden in het Havengebied zelf.

Geconstateerd werd dat er nog wel een paar problemen zijn met de start van dit instituut waar aandacht voor werd gevraagd:

• Op dit moment is er geld voor dit instituut, maar op termijn moet er nog wel structureel budget voor komen, want in de huidige situatie is de financiering vanuit het rijk niet kostendekkend
  • Sinds de economische crisis zijn de bedrijven veel aarzelender om stageplaatsen toe te kennen. Met name een goede begeleiding vanuit scholen of anderszins is daarbij van groot belang. Wellicht kan dit probleem tijdens de komende arbeidstop van het college nog eens extra aandacht krijgen, want dit probleem geldt niet alleen voor deze bedrijfssector
  • Het ontbreken van openbaar vervoer vanuit bv West naar de haven en het Havencollege is een belangrijke drempel voor bedrijven en het Havencollege. Vermeldenswaardig is in dit verband dat de PvdA net een notitie heeft ingediend waarin wordt gepleit voor stop-en go busjes binnen de ‘buitengebieden’ van de stad, zoals bijvoorbeeld nieuw west, inclusief het westelijk havengebied! Vanuit de ORAM is aangegeven dat dit een enorm goede ontwikkeling zou zijn.

Alle partijen concludeerden dat het een vruchtbare dag was, die juist in tijden van crisis kansen kan bieden aan juist die jongeren uit West die risico lopen geen werk te vinden en tegelijkertijd voor de ontwikkeling van de haven, die voor de hele stad zo’n belangrijke economische factor is.

Bekijk ook het fotoverslag van dit bezoek in de rubriek In Beeld op deze site.