25 maart 2009

Succes op het congres: Weigerambtenaar exit!

In de Resolutie Integratie stond dat bestaande afspraken met weigerambtenaren gerespecteerd moeten worden. De Amsterdamse afdelingen hadden een voorstel ingediend om alle weigerambtenaren tot het verleden te verklaren. Een ambtenaar mag immers nooit onderscheid maken in de uitoefening van zijn of haar functie. Weigeren om een homostel in de echt te verbinden, is een weigering om de wet uit te voeren én discriminatie.

De inspanningen om de tekst te wijzigen hebben geloond. Op het partijcongres is besloten het tekstvoorstel hierover aan te nemen, ondanks dat het partijbestuur er tegen was. Informatie hierover is hier terug te vinden.

Hierbij een korte terugblik –om leden te laten zien dat een actie effect kan hebben op een groot partijcongres en hoe dat in zijn werk gaat.

1. Wijzigingsvoorstel (amendement) ingediend bij de congresafgevaardigde van afdeling Slotervaart, Hans Aertsen. Deze besprak het op de afdelingsvergadering en daar kreeg het steun. De congresafgevaardigde van de afdeling stemt nog af met de andere Amsterdamse afdelingen en dient het amendement in.
  2. Lobbyen voor het amendement en zorgen voor reuring: een stuk op de website van PvdA-Amsterdam met de vraag om steun en het benaderen van gay-media. En het gaat helemaal lekker als de media dit oppikt.
  3. Lobbyen bij het Homonetwerk van de PvdA: echter zonder succes of steun, vreemd genoeg….
  4. Het issue warm houden, ondanks een negatief pre-advies (reactie van het Partijbestuur, waarin zij de leden vragen om het amendement af te wijzen). Dus opnieuw een stuk op de site en de journalisten die het issue al hadden opgepikt opbellen om er nogmaals aandacht aan te schenken en een stuk in een gaymagazine.
  5. De afgevaardigden op de vergadering ter voorbereiding van het congres vragen het amendement te handhaven en ervoor te pleiten.
  6. Flyers maken om op het congres aan alle afgevaardigden te geven (op roze papier): dan weten zij dat issue aan de orde komt.
  7. Inspreken op het congres met een vurig en principieel pleidooi: “géén discriminatie + wél de wet respecteren = géén weigerambtenaar!”
  8. Tot slot: meestemmen als lid.

En dan de blijdschap om dit punt ideologisch te markeren.