24 maart 2009

Huiskamerprotest tegen de Wajong

Dinsdag 17 maart om 10.15 uur heeft PvdA gemeenteraadslid Emre Unver zich aangesloten bij het huiskamerprotest van honderd leerlingen van de Kingma School, samen met de ouders en de leerkrachten. Op een zeer geordende en plezierige manier hebben de leerlingen de ingang van Pantar omgetoverd tot een huiskamer.

De jonge actievoerders hebben geprotesteerd tegen het aankomende wetsvoorstel Wajong, jonge mensen met lichamelijke of geestelijke beperkingen. Dit wetsvoorstel zou voor veel werkende Wajongers onder de 27 jaar betekenen dat zij minder gaan verdienen dan het wettelijk minimumloon, en dat is bij een kwetsbare groep als deze juist in deze tijden een onacceptabele zaak.

Ook maakten zij zich zorgen over de ideeën om de Sociale Werkplaatsen voor de Wajong jongeren deels te vergrendelen. Zo wordt het moeilijker voor deze jongeren om onder begeleiding aan het werk te kunnen gaan in een veilige omgeving. Dit terwijl uit een onderzoek van de SEO in opdracht van de Raad voor Werk en Inkomen juist gebleken is dat Wajongers die uitstromen naar regulier werk, vaak in kort durende banen terecht komen. Vrijwel alleen wanneer zij in de SW-sector aan de slag gaan, is er sprake van een langdurige verbintenis.

Op het grootste spandoek opgehouden door de leerlingen stond dan ook:

wij protesteren, wij willen niet voor noppes leren!

Ik was ondertussen aan de praat geraakt met Quintin, een van de leerlingen die opkomt voor zijn recht op werk. Hij was al bezig alle aanwezigen aan te moedigen om op donderdag 26 maart mee te gaan naar Den Haag, om daar ook hun verontwaardiging te laten blijken. Zijn overtuigingskracht werd al snel beloond met de groeiende bereidheid tot het voortzetten van de protestacties. Namens de PvdA-fractie Amsterdam heb ik de jongeren kort toegesproken en onze steun geuit voor de actie.