Door op 18 maart 2013

Bestuur PvdA Amsterdam wil primary voor lijsttrekker

Het bestuur van de PvdA Amsterdam wil de lijsttrekker voor de komende gemeenteraadsverkiezingen via een ‘brede voorverkiezing’, ook wel primary genoemd, laten kiezen.  Ook niet-leden mogen dan meebepalen wie de lijsttrekker wordt van de PvdA.

Alle Amsterdammers die kiesgerechtigd zijn op de dag van verkiezingen en de uitgangspunten van de PvdA onderschrijven mogen meebepalen wie de lijsttrekker wordt en daarmee ook de leider van de lokale PvdA. De partij verwacht veel belangstelling onder linkse en progressieve Amsterdammers. Ook in Groningen, Utrecht en Zoetermeer wil de PvdA de lijsttrekkers op deze wijze selecteren.

Leden houden een belangrijke rol. Zo moeten kandidaten handtekeningen van leden verzamelen om mee te mogen doen. Daarnaast stellen zij de uiteindelijke lijst vast. Het bestuur van de Amsterdamse afdeling vraagt de leden binnenkort toestemming om de lijsttrekkerverkiezing op deze wijze te mogen organiseren.

Bestuursvoorzitter Martijn Kool: “Op deze wijze willen wij meer Amsterdammers, die ook een sterke en sociale stad willen, betrekken bij de keuze voor de lijsttrekker. Met een primary kunnen niet-leden nu ook invloed uitoefenen. Een primary maakt bovendien ontzettend veel positieve energie los binnen de partij. Dat zagen we al in Frankrijk en Italië, waar sociaaldemocraten primaries hebben gehouden.”